2023. november 30., csütörtök

Tollak a hóban

"Okoztál már súlyos csalódást magadnak...?
Olyat, ami megingatta a szemelyiségedről alkotott képedet?"

 #hangulat

 

 

"Mit keresünk itt?" - Az örök kérdés.


"
Eszembe jutott, amit egyszer (?) Te is mondtál, hogy elsősorban magunkat kell szeretnünk...
És hogy vajon, ha ketten legalább szeretnek (én magam, és "Isten"), akkor "jogos-e", racionális-e elvárni valaki ember szeretetét...?
Vagy: talán ezt próbálta megértetni Jézus is a maga módján, hogy úgy szeretni, "mint Isten" azt jelenti, hogy arra koncentrálunk, hogy a másik ember érezze a mi szeretetünket, elvárások nélkül...?
A párkapcsolati kudarcaink oka az volna, hogy akarjuk, a választott társunk is "szeressen" (úgy, ahogy nekünk kényelmes) – és nem teszünk energiát abba, hogy az ő közléseit megtanuljuk szeretetjelként fogadni, nem fókuszálunk a megkapott szeretetre ("Isten"), és/vagy elfelejtjük szeretni önmagunkat (mert a figyelmünket leköti a küzdelem a másik szeretetéért, a megfelelésért)...?"


 Havazik.

Igazán.

Azt hiszem, minden gyerek (fiú) akart egyszer szuperhős lenni...


Talán akkor is, hogyha nem a "nem vagy elég jó" üzenetét kapja útravalóul a szüleitől.


Én akartam.


Persze, néhány év (-tized?) alatt beláttam, hogy a világot (egyedül) nem menthetem meg.
Utána beértem azzal is, ha "valakit" megmenthetek.
Valószínűleg ez állt minden választásom mögött. Párok, munkák, önkéntességek, szemlélet, énkép...

Aztán újabb pár év (-tized?) után beláttam, hogy senkit sem menthetek meg. Sem önmagától, sem a leckéitől.
Meg - persze -, hogy nem is kell.

Nem vagyok "az Úr angyala".

Ma beérném azzal, ha magamat meg tudnám menteni. "Magamtól". A gyerekkorban kapott sérülésektől, a belőlük fakadó tévedések következményeitől.

S közben mintha látnám, hogy "talán mégis"...
Talán mégis csak lehetnénk "az Úr angyalai", ha képesek volnánk a fentiek szerint szeretni...
Magunkat, és másokat.

Talán ezzel menthetnénk meg valakit.

"Van egy nagy titok, amit az emberek valahogy nehezen vesznek tudomásul. Hiába mondom én valakinek, hogy nagyon szeretlek – azt, hogy valóban szeretem-e, csak ő tudhatja! Mert ha könnyebb velem az élete, ha szabadabb általam, ha jobban el tudja viselni a rá rótt terheket, akkor szeretem. Ha rosszabbul él velem, ha boldogtalanabb, bűntudatosabb, ha a terhei megnövekednek mellettem, akkor nem szeretem. Ezt ő tudja eldönteni, nem én! Én csak mondhatom."

(Popper Péter: Szerelemről józan nappalon)


Megpróbáltam.

 Egy ideje próbálom megvalósítani.

 És kudarcot vallottam.

 Csúfos kudarcot.

 

 Jóvá tehető...? Hol a határ, ahonnan már nincs visszaút...?
Honnan tudjuk, hogy hogyha elérünk egy határhoz, akkor mi a helyes lépés...?

Számomra - azt hittem - az evidens, zsigeri válasz a kitartás.
Most mégis többször szaladtam bele olyan helyzetbe, amiben képtelen voltam megmaradni nem csak a választott úton, de képtelen voltam megmaradni a saját etikai normáimon belül is - és azt éreztem, hogy nem akarok újra nekifutni...

De vajon itt kellene elfogadni, hogy van, amire nem vagyok képes...?
 

Vagy...?

Akkor volnék "méltó" gyermeke Istennek - akkor volnék méltó önmagamhoz -, ha kitartanék...? Mindenáron...?

Hiszen, ha az első gondolathoz híven a saját szeretetéhségem kitölti a szeretet, amit Istentől, és magamtól (ha figyelek erre!) kapok, akkor nem volna hiány... Nem volna fájdalom - nem okozna fájdalmat, ha azt érzem, nem szeretsz... (= nem szeretsz önmagamért)
Tehát ebben fejlődve magam ("magamtól") is boldogabbá válhatnék.

És ha visszatérünk a popperi értelmezéshez, akkor arra fókuszálni, hogy "még jobban" úgy szeresselek, ahogy azt Te szeretetnek érzed... Ezt mindig lehet...

Akkor nem "kellene" feladni...


Vagy - ostoba vagyok, "aki ragaszkodik".
"Aki nem is a személyt szereti, hanem a szerelmet magát hajszolja."
"Aki nem látja a valóságot".
"Aki nem nőtt fel".


Aki mellett elsétál az élet...?

Ahogy elsétálunk a fehér hóba hullott fehér tollak mellett...?


Hol a határ, "ami már nem fér bele"...?
Amit már nem engedhetünk meg magunknak egy kapcsolatban...?
Amit már nem engedhetünk meg a társunknak egy kapcsolatban...?

Hol húzódik a "megbocsáthatóság határa"...?


A szamurájok nem viseltek el mindent.

"
この恥ずかしさには耐えられない。" - mondták*, és szeppukut követtek el.

("Nem élhetek ezzel a szégyennel."
Persze csak fordítóprogramos fordítás, amiért bocsi mindenkitől, aki beszéli a japánt...)

Tették ezt akkor is, hogyha felfogásuk szerint jóvátehetetlen sértést követtek el valaki ellen, akinek tisztelettel tartoztak.


Én mit tegyek, hogyha úgy érzem, megsértettem megsérthetetlen határokat...?


(...)


Havazik.


Igazán.


Fehér lepel a talpam alatt, ahogy lépkedek.




Mögöttem fehér, véres tollak...




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Írj! Hogy tudjam, mit gondolsz Te! ;)