2012. november 5., hétfő

Pénzt, vagy elnézést...





"Forrás: http://www.lovebox.hu/blog.php?...,3489809


Ma, miközben tétován tébláboltam a Ferencieken a Match előtt ("vegyek egy sört? megérdemlem?" ), majd elténferegtem az Irányi utca irányába, megszólítottak.

Vékon​yka, bátortalan hang volt - nem is értem, mire reagáltam -, nem is értettem, mit mondott pontosan.
Csak a saját válaszomra emlékszem - "Pénzzel sajnos nem tudok..."
Egy ráncos kézre emlékszem, meg arra, hogy egy öregasszony keze volt és a hangjára, ahogy azt motyogta, miközben tovább léptem - "Elnézést..."

Hárítot​tam zsigerből, már az első rezdülésre.

Miközben tovább haladtam, néma döbbenettel figyeltem odabenn - "Ez mi volt...?"
Próbáltam felidézni, ahogy felém mozdult. A mondatot, amelyre nemet mondtam.
És nem ment.

Mintha egy pillanat kimaradt volna az életemből. Csak egy szó, egy lemondó, szégyenkező hangsúly maradt a fülemben - "Elnézést..."

Lépdelt​em tovább, valójában céltalanul - még több, mint egy órám volt oktatásig.
Csak mentem - hogy minél távolabb legyek - de odabenn, mintha megdermedt volna a világ...

"- Lassan anyád is ilyen idős lesz...
- Neki is ezt mondod majd...?
- Egy nő egyedül. Nem tehet róla, hogy a nyugdíja a gázra sem elég... Hogy ennivalóra nem jut...
- Hazudtál...
- Ő nem tud elmenni dolgozni... Ennyi idősen sehova sem kell...
- Anyád is épp ilyen helyzetbe kerül lassan...
- Hazudtál... Sört akartál venni, neki meg azt mondtad, nem tudsz segíteni...? Arra hivatkozol, hogy az adósságaid, meg az anyád, stb - nekik nemet mondasz, miközben sörözgetsz, meg cukrászdába jársz, meg másokat meghívsz...?
- Őt mikor hívtad fel utoljára...?
- Hazudtál...
...

Hova​ jut ez a világ, ha már te is nemet mondasz...?

- Én a munkámmal segítek...
- Persze. Azoknak, akik még dolgoznak, vagy tudnak dolgozni.
De neki...?
- Neki a munkád nem segít... Mire érezhető változást generál, neki már késő lesz...
- Hazudtál..."


Vissza​fordultam.
Odabenn még mindig értetlenül álltam a tény előtt, hogy képtelen vagyok felidézni bármit róla - mintha megvakultam volna...
Kétségbeesette​n kerestem valami emlékfoszlányt - de egyszerűen semmi...

Hiba a mátrixban...?

Szaporá​ztam a lépteim.
"- Bocsánatot kell kérnem..."
Remélem, még ott lesz...

Nem volt.

Megfordultam, körbenéztem, és láttam egy szatyros idős nénit, aki gyanúsan oldalazott egy kukához. Valami színes szatyra volt...

Irány a Match, kiló kenyér (drágább, mint amennyiért venni szoktam), olcsóbb 2,8-as tej - 175 egy félkiló májkrém (kapóra jön, sokáig elég) - kassza (mitől lett ez 680?!), ki az utcára - hova lett?

Hova a fenébe lett, ezt nem hiszem el...?!


Körbejártam​ a Ferencieket, próbáltam meglátni a tömegben a színes szatyrot...
Megnéztem a két aluljárót, elmentem az Irányi felé - semmi.

"Elnézést..."


"- Nemet mondtál neki. Hazudtál, és most itt állsz a bűnbánatoddal, és nincs kitől feloldozást kérned a hazugságod miatt..."

"- Mi van a nagy pozitív világszemléleteddel...?!​ "A jót kell látni", meg ilyenek...
Persze! Ezt mond neki! Meg a hozzá hasonlóknak...!

- Legalább visszafordultál... Legalább meghallottad a hangot, és nem elfojtottad...
Mások nem jönnek vissza...
Isten látja a szándékokat is...
- Ő ezzel kitörölheti..."




Végül kezemben egy szatyorral, benne egy kiló kenyérrel, félkiló májassal és egy liter tejjel beültem oktatásra.

Végig éreztem azt a döbbenetet - a vakság döbbenetét...

Mi lesz a világgal, ha mindenki, mindig nemet mond...?

Persze nem válthatom meg a világot... És tudom, hogy Rajta valójában mit sem segít a pénz - az a pár forint, amit megtagadtam Tőle...

De ha vakká válunk a szenvedésre, ha vakká és süketté tesz a megszokás, ha önvédelemből csak félrefordulunk és gyorsan tovább lépünk...

Egyszer arra ébredünk majd, hogy felettünk is csak átlépnek - mintha ott se lennénk...

És hiába kérünk szégyenkezve - pénzt, vagy elnézést...

Sok kicsi sokra megy...

Ledolgozott egy életet. Nem tehet róla, hogy az állam ennyivel hálálja meg az évtizedekig fizetett adót...

Nem válthatjuk meg a világot...




De a lelkünk üdvéért mi felelünk.



Hazudni​ bűn.

És elfordulni, átlépni - vakká válni is bűn.



Szerintem.





M.I."

Budapest, 2011. március 18.















Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Írj! Hogy tudjam, mit gondolsz Te! ;)