2017. szeptember 20., szerda

Turizmus


Észak-Magyarországon egyszer jártam - egy barátomat kértem meg, hogy autóval vigyen el valahová, ahová másképp nem juthattam el. Még a projektmenedzseri időkben volt ez - egy kecskefarmon jártam potenciális megbízónál.
Nem emlékszem már, helyileg hol, és hogy merre mentünk, csak hogy "arrafelé". És hogy mennyire elbűvölt a táj - de olyannyira, hogy az élmény az volt, "ilyen nem is hiszem, hogy van Magyarországon..."






Olvastam kicsit erről a régióról, mert vonz, hogy visszatérjek.
Azt írják, hogy a rendszerváltás legnagyobb vesztese ez a térség, mert itt koncentrálódott a hazai ipar, amit ugye leépítettek.

A Régió kistérségei


Ez már a hegyes-völgyes része hazánknak, így az agrárszektor, mint munkaerő-piaci potenciál kevéssé jön szóba.
Viszont rengeteg a turisztikai érték - viszonylag közel fekszenek a határok, és rendes reptér is van Nyíregyházán, illetve felújításra szoruló állapotban (ám a 2. leghosszabb betonozott kifutóval) Mezőkövesden. De akár a működő Debreceni Nemzetközi reptérről kisebb belföldi járatokkal is könnyen elérhető lenne a régió - kisgépek ugyanis le tudnának szállni Miskolcon, vagy Egerben is akár.

Kattints a nagyításhoz! ;)



Az ötletem a régió felvirágoztatására


A régiós vendéglátó-intézményekkel, és helyi manufaktúra-jellegű gazdaságokkal összefogásban egy olyan, egész éves programsorozat összeállítása, amely alkalmas volna a régió bemutatására az itt megszálló külföldi turistáknak. A projekt alapcélja minél szerteágazóbban bevonni a helyieket, és pluszbevételhez juttatni őket a turizmusból.

1-2 hetes szervezett aktív pihenés keretében, a falusi turizmus és a klasszikus természetjárás jegyében 1-2 fix szálláshelyről csillagtúra-jelleggel vinni a turistákat barlangászni, hegyet mászni, különböző gazdaságokat bejárni, idegennyelvi vezetéssel ismerkedni a helyi technológiákkal, a szokásokkal, gasztrokultúrával, borászattal.



Kecskefarm, sajtkészítés, tehenészet, mangalicafarm, lovaglás - akár lovastúrák -, borkóstolók, vártúrák, múzeumok, stb.
A különlegesség éppen abban lehetne, hogy a program mondjuk 2 hetes, ám e két hetet két különböző szálláshelyen töltenék a vendégek.




Mindkét szálláshely köré 5 egész napos programot lehetne szervezni "csillagban".



A lényeg, hogy munkahelyeket generáljunk a nagyobb forgalommal, és segítsünk fejlődésnek indulni az itteni vállalkozásoknak, gazdaságoknak.
A projekt egyik akciócsoportjának feladata volna a régió ígéretes szereplőinek, témáinak folyamatos felderítése, és integrálása a programba. Vagyis megtalálni az érdekes és szép helyeket, gazdaságokat, a támogatásra érdemes kezdeményezéseket. Az étkeztetést minden nap vendéglátóknál oldanánk meg (forgalomgenerálás 1.), de mondjuk 1-1 vendéglátónál csak 2-3 alkalommal/hét. Vagyis így minimum 3-4 vendéglátónál tudnánk pluszbevételt jelenteni.
Cél lehetne, hogy akár - a vonatkozó jogszabályok figyelembevételével - helyi családokhoz "osszuk szét" az egyes turnusokat, így a helyi családoknak is bevételt generálnánk, és a vendégek is olyat kapnának, mait máshol nem.

A meglátogatott gazdaságoknál is a cél a saját termékeik promotálása, értékesítése - vagy akár a "sima látogatás" mellett lehetne olyan választható program, hogy 3-4 napot az adott, programban szereplő gazdaságokban tölthetne, aki akar, mintegy "idénymunkásként".


 Persze a vendégek fizetnek a programért, amiből a gazdaság részesül, de a vendégek munkája is érték a gazdaságnak, így pl. kaphatnának ajándékként/emlékbe a gazdaság terményeiből (pl. borászat, sajtkészítő, tehenészet, gyümölcskertészet), fotókat, ajándéktárgyakat, stb. "ingyen".

Az ellátás során mind a szállások kiválasztásánál, mind valamennyi projektszereplő válogatásánál szempont, hogy helyi illetőségűek legyenek, helyben termelt alapanyagokból készült ételek, helyi munkaerőt foglalkoztatók, helyi tulajdonosokkal, stb. - így többszörösen is biztosítani a régiós hasznosulást.

Az utazásszervezést a projektközpont illetékes alcsoportja végezné, a szomszédos országok (és esetleg potenciális távolabbi érdeklődők) utazási irodáival kommunikálva, és azokkal együttműködésben. Ideális volna, hogyha helybeli fiatalokat lehetne bevonni ebbe a munkába.

A projekt indításaként akár direkt 1-2 turnusban a lehetséges külföldi utazásszervező-partnerek meghívásával lehetne komoly marketinget teremteni.

A hazai marketinget iskolai csoportoknak szóló "nyáritábor-alternatívákkal" lehetne megnyitni, illetve a hazai nagyvállalatok számára "menedzser-csomagokat" értékesíteni.



Forrásigény


Kezdetben aprojekt kidolgozása nem igényel jelentős beruházásokat. Idegennyelveket beszélő, turizmus területén jártas, lehetőleg helybeli fiatalokra van szükség, akik a nemzetközi szervezést, az idegenvezetést tudják vinni.
Ezen kívül szükség van egy néhány fős csoportra, aki kidolgozza az alapprogramot, felderíti az első együttműködő partnereket, letárgyalja az együttműködés alapjait.

Ez utóbbi a nagyobb idő- és ráfordítás-igényű munka, a bevont személyek juttatásainak fedezete megoldandó.
1 fő nettó 120 000 Ft-os bérköltsége a közlekedés, lakhatás, plusz egyéb infrastrukturális költségek figyelembevételével ~3 000 000 Ft 6 hónapra. Minden további foglalkoztatott személy ~ 2 000 000 Ft többletköltséget jelent, amennyiben csak alkalmazásban gondolkodunk. Ha helyi fiatalokat üzlettársként lehetne bevonni a projektbe, az indulóköltségek jelentősen csökkenthetőek.

Ezen túl felmerül még a keretszerződések megkötése kapcsán ügyvédi költség, stb.

Tehát egy 4 fős team 6 havi alapozó munkájához mintegy 10 000 000 Ft tőke bevonása szükséges.
Ez részben lehet saját forrás, részben a leendő partnerektől származó "támogatás". (Leendő szállásadó partnerek felajánlásai jelentősen csökkenthetnék a lakhatással kapcsolatos és infrastrukturális (iroda, net) költségeket.)









Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Írj! Hogy tudjam, mit gondolsz Te! ;)