2017. április 20., csütörtök

Erő-szak

Szándékosan név nélkül idézem.


"
Mit akart Orbán Viktor azzal mondani, hogy "Viszket a tenyerünk"? Hát ezt: a fotón a 2017.04.15-i tüntetés miatti verőlegénybanda-támadás eredménye. Feljelentést tettem a rendőrségen: btk 216§ "közösség tagja ellen elkövetett bűncselekmény" + "csoportosan" súlyosbító körülmény + "módszeresen".
Lent idézem a vallomásom azon részét, amely leírását a rendőrség jogsértő módon megtagadta (talán nem rossz indulatból, csak a két kihallgató rendőr nem akarta beismerni, hogy nem érti a helyzetet, mármint miért a 216§-t említem; az intézkedő két rendőr - nélkülem! - a cetlire sok mindent letett az alapján, hogy meleg vagyok - pedig semmi köze nem volt, de ezt nem is kérdezték, hanem magukban önkényesen állították; erre a cetlire a kihallgató két rendőr további részleteket szőtt találgatásokkal és egymásnak tett bólintásokkal - rólam, jelenlétemben, de nélkülem!; a kihallgatáshoz már egy egész elképzelt, kitalált sztorit írtak le, amely egyes mondatait kérdésekként olvasták nekem fel - összesen nyolc hamis állítást sikerült kiküszöbölnöm, de az egész jegyzőkönyv zagyvaság maradt). Amúgy nem is "a CEU mellett" volt a tüntetés, ez csak a támadó verőlegénybanda feltételezése volt.
----
2017.04.15-én tüntetésen voltam a Szabadság téren. [Hazamenet] (...) Ahogy átkeltem az utcán, előttem három ember és tőlem jobbra, hátul további néhány ember volt. Látszólag saját dolguk után mentek, amíg az első engem meg nem látott. Észrevette, hogy tüntető kellék van a kezemben. Rákérdezett: "Tüntettél?". Igennel válaszoltam, mosolyogva.
Utána egyszerre felém intézett további kérdéseket, megjegyzéseket tett, szitokszavakat mondott, és egyszerre a csoport többi tagjának gesztusokkal úgymond elmagyarázta, hogy "itt egy megverni való ember". Ez szóban nem hangzott el, csak gesztusokban. (...) Benyomtak a legközelebbi kapualjba.
(...)
Hangsúlyozom, hogy mindez módszeresen történt. Úgy értem, hogy nem kommunikáltak egymással szóban a verésről, mindenki tudta a dolgát.
Ami szóban elhangzott több alkalommal legalább két férfitól a többi felé, az a magyarázat volt. Idézem szó szerint, ami elhangzott szóban: "A CEU mellett tüntetett".
Amit felém mondtak - idézem: "CEU mellet tüntettél? Ti a magyarok ellen tüntettek!" Ebben a kijelentésben nem a magyarság a lényeg, hanem a többes szám. A többes számot többször is használták annak ellenére, hogy egyedül voltam. Tehát rólam feltételezték, hogy egy olyan közösség tagja vagyok, akik a CEU mellett tüntetnek. Benyomásom szerint ez kimeríti a btk 216.paragrafusát, méghozzá csoportosan (súlyosbító körülmény) és módszeresen (a btk nem minősíti súlyosbító körülménynek, de én ragaszkodok hozzá).
Fontosnak tartom, hogy a támadásnak azt a jellegét adjam vissza, hogy verőlegénybanda-támadás volt: az ilyen módon megtámadott ember nem sejt semmit, mert nem szóban hangzott el a parancs támadásra, nem helyben osztják meg a feladatokat, hanem egy korábbi hasonló eset alapján mindenkinek már megvan a szerepe (ki tereli el a figyelmet, ki ver, ki falaz); a vegvernivaló ember a tudatlanságában nem fut el, nem készül védekezésre, miközben mellette gesztusokkal egyeztetik a támadás részleteit.
(...)
A szemüveg értéke harminc ezer forint, de nem az érték miatt vették el, hanem abból a célból, hogy ne lássam, kik voltak.
(...)
Jellegzetes módon az öklét a levegőben tartotta, amikor mondogatta: "Tüntetgetsz? Miért tüntetsz?" Így jelezte nekem, hogy az ütéseket büntetésül kapom.
(...)
Az orvosi vizsgálat és rudimentáris sürgősségi ellátás után a rendőrkapitányságra vittek (annak ellenére, hogy az orvos a rendőröknek elmondta, hogy most jegelésre és pihenésre szorulok). Útközben mondogattam a rendőrségnek, hogy szemüveg nélkül nem látok. [Folyton ismételtem, hogy másnap szeretném vallomást tenni, előbb az orvosi tanácsokat követném.] A rendőr, a kapitánysággal tett egyeztetések után, elmagyarázta, mi a megoldás ilyen esetekre: egy megesküdt tanú kezeskedni fog nekem, hogy a szöveg, amit alá kell írnom, anélkül, hogy látnám, megegyezik a felolvasott szöveggel. Ennek a megoldásnak a bevetése ismeretlen okból később mégis elmaradt.
Az akkor készült rendőrségi jegyzőkönyvben a rendőrségnek köszönhetően tulajdonképpen egy mondat sem szerepel, amely tőlem származott volna. A rendőrség nem adott esélyt, hogy magamtól meséljem el a történteket. A rendőrség állításaira voltam kénytelen válaszolni.
Hangsúlyozom, hogy a vallomásomat a következő kijelentéssel kezdtem: "Kijelentem, hogy tudok magyarul, és nincs szükségem tolmácsra." Ezt a kijelentésemet - és számos más, a verőlegénybanda-támadás lényegét érintő állításomat - a rendőrség kihagyta. Többször megismételt ragaszkodásaimmal elértem, hogy a kihagyott információk közül egyet-kettőt mégis leírja a rendőrség, de ezt a rendőrség kaotikusan, átfogalmazott formában tette.
Ezért a rendőrségi jegyzőkönyv alig hasonlít arra, amit elmondtam, hanem zagyvaság.
Felolvasáskor - tudván, hogy nem látok és elájulás küszöbén vagyok, - a rendőrség a szöveg nagy részét kihagyta (...).
Hangsúlyozom, hogy én a btk 216. paragrafusára utalva a "közösség tagja elleni bűncselekmény" kifejezést használtam (és a "csoportosan" súlyosbító körülményre is, valamint arra is, hogy "módszeresen", mármint "verőlegénybanda-módra"). Ebből a rendőrség fél óráig tartó győzködés, küszködés után csak a "közösség" szót írta le. A megindoklásomat, hogy miért pont a 216§ szerinti bűncselekményt jelentem be, a rendőrség egyenesen kihagyta (csak cafatokat írt le) a jegyzőkönyvéből.
A fenti szöveget az események után tizenpár órával később írtam le, 2017.04.16., és ez hűen tükrözi, amit a jegyzőkönyvbe elmeséltem, de a rendőrség nem úgy írta le."

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Írj! Hogy tudjam, mit gondolsz Te! ;)