2011. augusztus 10., szerda

Halál, Félelem, Márciusból


A minap beszélgettem valakivel, aki hozzám hasonlóan keresi az Utat Önmagához és a Mindenség Lényegéhez.

Azt mondta, a tanítások szerint, melyeket olvasott a végső megvilágosodás az, amikor már nem félsz többé a haláltól.

Megnéztem Bergman filmjét, A Hetedik Pecsét-et.

Témája a Halál és Isten keresése.

Hőse a Lovag, aki ismerőse a Halálnak, de nem ismeri Istent – hiába keresi mindenhol. Szolgája az örök tagadó hitetlen.

A film erőteljes motívuma a halálfélelem – persze a középkorban játszódik a keresztes hadjáratok és a fekete halál járványai idején.

Kétlem, hogy a tudomány eredményein múlna – az elmúlt évszázadokon -, hogy úgy nyilatkozhattam az ismerősömnek, „nem félek a haláltól”…

Csak gondolkodom.

És a gondolataim azt mondják, több vagyok, mint test – sőt, más vagyok, mint test.
A tapasztalások – a könyvet évszázadokkal ezelőtt feltalálták – azt mutatják, bizony többek vagyunk, és mások, így hát a testre vonatkozó szabályok aligha lehetnek érvényesek valami egészen más természetű létformára – ránk.

A tapasztalatok azt mutatják, hogy a testünk nélkül is képesek vagyunk létezni.

De ha nem…?

Mi van akkor, ha mégsem…?!

Miért volna szörnyűség, hogy elmúlunk egyszer, ha itt lesz az ideje…?

Az utazás a megérkezéssel lesz teljes. A szerelem a beteljesüléssel, a főzés az evéssel, a munka a pihenéssel – és viszont…


Mért kellene félnünk a kiteljesedéstől…?

Egyszer „láttam” halált.

Nagyanyám már nem volt ébren, mikor megérkeztem. Élt még a teste, de Ő már máshol járt.
Csak remélni tudtam, hogy hallja a búcsúszavaim. Aztán elmúlt a test, és Ő is elmúlt számunkra. Azóta a gondolataimban felidézve látom Őt. Hiányzik, de nem vagyok szomorú.

Ha Te meghalnál, azt akarnád, hogy bánatára légy a szeretteidnek…? J Ugye nem…?
Hát szerintem Ő is így volt ezzel.

Ha elfogadjuk, hogy a test nem létfeltétel, még annyi okunk sem marad se szomorkodni, se félni.

Egyszerűen nem értem ezt a halálfélelem-dolgot.
Sem azt a hitet, hogy ennek levetkőzése jelentené a megvilágosodást.

Számomra a megvilágosodás a megértést jelenti. A dolgok természetének, a valóság, Isten, a boldogság megértését. A világunk és önmagunk megismerését és megértését.

Halálfélelem…?

Ugyan mi az mindezekhez képest…?!



M.I.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Írj! Hogy tudjam, mit gondolsz Te! ;)