2011. november 23., szerda

J F K, avagy a hatalom természete

A filmben a 2. óra elején elhangzik egy mondat a főhős felesége szájából, amely megfogalmazza világunk halálos betegségének lényegét:

"...Én csak szeretném felnevelni a gyermekeinket, és szeretném visszakapni az életemet..."



Ebben a mondatban benne van a félrefordított tekintetünk, mikor az utcán naponta elmegyünk a nyomor és a szenvedés arcai mellett, amikor elolvassuk, meghallgatjuk a fejünk felett, megkérdezésünk nélkül, vagy véleményünk figyelmen kívül hagyásával meghozott - számunkra hátrányos döntésekről szóló híreket...

Amikor felsóhajtunk, aztán megrázva és lehajtva fejünk, továbbmegyünk..
Cselekvés nélkül...


A személyes szubjektív valóságunkba azt engedünk be, és azt zárunk ki belőle, amit akarunk.

A kérdés, hogy valóban meg is tehetjük ezt...? Úgy értem, erkölcsileg helyesen döntünk-e, amikor a közösséget, a többi embert kívül helyezzük a saját valóságunkon, és kizárjuk őket az érzelmeink határain kívülre...?


Vagy - lévén a saját életem, jogom van eldönteni, hogy csak a nekem tetsző gondolkodásúakat engedem magamhoz?





Hatalom.

A film a hatalom kérdéskörét feszegeti - hogy valóban vannak, akik úgy vélik mindent megtehetnek, és mindent megúszhatnak...?

De ha meggondoljuk, mi is a hatalom valódi természete...

Hatalom, amikor rajtam kívülálló személyek cselekedeteire befolyással tudok lenni, mely révén az én szándékommal megegyező, akár saját szándékaikkal ellentétes döntéseket hoznak.

Eszköze lehet félelem.
Amikor valakit erőszakkal fenyegetek, a fájdalom, vagy valamely számára értékes dolog/személy elvesztésének lehetőségével.

Eszköze lehet gyengeség, ami megnyilvánulhat kapzsiságban, lustaságban, mértéktelenségben.


"És még...?"


Ugyan mit tehet bárki, aki hatalmat akar gyakorolni felettem, ha én fenyegetését kinevetem, s tudván a létezés valóságát, nem félek semmitől?

Mit tehet, ha gyengeségeimre próbál hatni, de én erőt véve magamon egyetlen fegyvert állítok szembe a hazugságaival - az erkölcsi érzékem, és a jóságba vetett hitem?

Ha pénzzel, indulatokkal meg nem vesztegethet...?





Hatalom...?

Nem létezik.

Mi teremtjük, mint minden egyebet - s mint saját teremtéseink felett, a hatalom felett is mi uralkodunk.

Mi döntünk arról, hogy szabadságot adunk-e neki, vagy elsöpörjük-e.









***
ui.:

A gyengeségekről: http://hu.wikipedia.org/wiki/H%C3%A9t_f%C5%91b%C5%B1n

Nem mellesleg a JFK-merénylet éppen 1963. november 22-én történt... Milyen véletlen, hogy épp most merült föl...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Írj! Hogy tudjam, mit gondolsz Te! ;)