"Anyák sorsa
"Aki nem hisz a benne lakó Istenben és a tér-időn túli világban,
annak élete nem lehet sem értelmes, sem jó, sem boldog élet."
Lev Tolsztoj
1.
A legsűrűbb pillanat nem az, amikor újszülöttjét a kismama
először a karjába veszi, hanem amikor ránéz.
A testi érintkezés, még ha eddig a bensejében történt is, a méhen
belül, régóta ismerős a számára. Egymásban voltak, érintkeztek
már. De eddig sose látta.
A nagy pillanat az, amikor először meglátja.
"Ki ez?"
Akit sejtett, akit várt és elképzelt, itt van.
Végre meg lehet nézni.
Idáig együtt csinálták végig az egészet, anélkül hogy ismerték
volna egymást: a terhességet, a fájdalmakat, a rugdosást,
mocorgást és a sok-sok szavak nélküli rejtjeles, néma
üzengetést... de hogy ki az, aki a mama méhének sötét
őstengerében forgott, nem lehetett tudni.
Most itt van.
Látni.
Ő hát az.
De kicsoda?
Ki ez az emberke?
Nincs olyan anya a világon, aki ne látná a legelső pillanatban,
hogy egy VALAKIT hozott a világra.
Egy jellemet. Egy összetéveszthetetlen személyt, aki ha pici is,
de valahol mégis teljesen készen van. Ahogy az öntőformából
kikerül egy szobor, úgy a mamából is kibújik egy majdnem kész
emberke. Már csak nőni, érni kell neki, de élete végéig olyan
lesz, mint most. Anyák, akik megérik, tudják, hogy gyermekük
ötven esztendő után is olyan ember lett, mint amilyennek a
legelső pillanatban látták. A kép romolhat, javulhat, de a
lényege ugyanaz marad.
Nem "szűz lappal" indul az élet.
Minden gyermek mögött végtelen múlt áll.
Ahogy egy magban benne van a növény, ahogy a genetikus kódok
emlékek határtalan tömegét tárolják, melyek előrevetítik egy
jövendő élet titkait, úgy a kisbabában is ott rejlik már a
jelleme, sőt a sorsa is, amelyről a mamának fogalma sincs.
Nem tudja, kit hozott világra.
Ha körülnéztél már egy szülészet újszülött-osztályán, az első
benyomásod, hogy ezek az alvó, bömbölő picinyek, mintha nem is
fiatalok lennének; kopasz buddhák, gondterhelt igazgatók, öreg
paraszt bácsik, ráncos, szuszogó vénemberkék, sokat tapasztalt s
szinte teljesen kiformálódott személyiségek nyöszörögnek
körülötted.
Kész emberkék - csak kicsik még.
Mindegyik egy sajátos "valaki".
S ha negyven év múlva találkoznál bármelyikkel is, nemcsak azt
tapasztalnád, hogy hasonlít babaarcára, de azt is, hogy
olyasfajta személyiség lett belőle, mint akit az első pillanatban
sejtettél.
Ma már tudjuk: ameddig a lélektan lelát egy emberi lénybe, szinte
semmi. Mert "mélységesen mély a múltnak kútja", s amit
tudattalannak nevezünk, lefelé a végtelenségig tágul: elmerült
Atlantiszok vannak bennünk, felhozhatatlan mélyen, s ez a nem
ismert ősmúltunk egész életünket meghatározza.
Arról sem tudunk, mit élhetett át a magzat az anyaméhben.
A testet formáló gének "memóriája" is végtelen ős-ősidőkből ered,
ez ma már tudományos tény, csakhogy a Lelket sem a pillanat
szüli: beláthatatlanul messzi útról érkeztünk a világ színpadára,
emlékek, tapasztalatok ma is elevenen működő tömegével: a Lélek
"genetikája" még a testinél is gazdagabb és rejtélyesebb.
"Ki ez? - kérdezi a mama. - Ki ez az ismeretlen ismerős, akivel
ezentúl össze lesz kötve az életem?"
A választ a szíve súgja meg - csakhogy később, amikor a gyerek
nőni kezd, kiderül, hogy ez kevés.
Ha egy új autót vesz, kap hozzá egy szervizkönyvet és egy pontos
leírást, melyből megtudhatja, hogyan működik, hogyan kell bánni
vele, mire kell vigyázni... de egy gyereknél nem tud semmit.
Márpedig a tudást az ösztönös érzések sohasem pótolhatják.
Jó lenne tudni, mit hozott magával ez a kis emberke.
Egy hiteles genetikai felmérés is sokat segíthet, mert számos
rejtett hajlamot, csírában lévő készséget tudatosít, sőt talán
még azt is, mi az, amivel a későbbiek során mind a gyereknek,
mind a szülőnek sorsszerűen találkozni kell.
A Lélek genetikája azonban sokkal gazdagabb, s ezért még a
legbölcsebb anya is csak ritkán tudja, mi mindent hozott magával
a csemetéje, s hogyan kell nevelni őt.
Később, ahogy növekszik, sok minden kiderül róla, de hogy
valójában ki volt az én gyermekem, sohasem tudom meg.
Ehhez ugyanis kevés a szülői intelligencia, még a szeretet is
kevés - ehhez mesteri tudás kell.
A mester szeme látja csak, hogy valójában ki lakik egy emberben:
látja lelke legmélyén lévő isteni valóját, látja azt a sok-sok
inkarnációt, múltbeli élményt és tapasztalatot, melyet átélt, és
főleg tisztán látja azt az élettervet, melyet a testet öltött
lélek magával hozott.
Más szóval: látja a sorsfeladatát.
A mama mindezt nem látja, s gyakran eltelik egy egész élet
anélkül, hogy gyerekét valóban megismerné.
Én most az anyáknak próbálok segíteni, hogy legalább sejtsék azt,
amit tudni nem lehet, hogy megkönnyítsem a gyermek nevelését -
ami az anyák sorsfeladata.
2.
Tudom, mit kérdezel.
Hogy miért csak az anyáké ez a feladat.
Azért, mert mi, férfiak - tisztelet a kivételnek - megbuktunk.
Ránk, sok minden egyéb mellett, a nevelésben sem számíthat az
Isten.
Ez nem új történet.
A világ régóta tartó hanyatlása, majd a legutóbbi időkben
bekövetkezett életveszélyes zuhanása elsősorban a gátlástalan
jang erők műve. Azért mondom így, mert férfi alatt én nem a
biológiai nemet, hanem a Férfi Principiumot értem: sok esetben a
papa játssza otthon az anya szerepét, de még gyakrabban a mamák
kényszerülnek arra, hogy a teljesen alkalmatlan férfiak helyett
átvegyék otthon a családapa szerepét is. A megromlott jang
önfejű, agresszív, egocentrikus, felelőtlen, túl vakmerő vagy túl
gyenge, önmaga körül pörgő embert csinál, aki másokra figyelni
nem tud, mert folyamatosan és rögeszmésen "önmegvalósít".
Emberemlékezet óta már csakis az anyák tartják össze ezt a
recsegve-ropogva omladozó világot. Nem látjuk, mert halkan,
észrevétlenül, természetesen teszik. Sokszor ravaszul és okosan,
néha kétségbeesetten és magányosan. Nem szerepelnek a történelem
címoldalain. Nincs hírértékük. Nem látványosak. Nevük csak akkor
marad fenn, ha valami férfias tettet hajtanak végre. Vagy ha egy
férfi áradozik róluk. Akár az anyjáról, akár a szerelméről,
mindegy. A püffedt férfigőg ilyenkor áradozni kezd, vagy
nyilvánosan elsírja magát. Az, hogy valaki jó anya, nem
szenzáció. Csak akkor, ha egy Nagy Férfi anyja. S ilyenkor azt
mondják: milyen gyönyörűen szaval ez a Nagy Férfi erről a... hogy
is hívják?... szóval, az anyjáról.
Régi dolog.
Az egész Biblia, mint egy végtelen teleregény, apák és fiúk
szüntelen konfliktusáról szól: a fiúk elárulják apjukat, és az
apák megölik a fiaikat. Lányokról ritkán szól a legenda, mert mi
lehet egy lányból? Legföljebb egy anya. Az pedig nem nagy szám.
Kivétel persze Jézus története, akinek viszont a hagyomány
szerint nem volt földi apja - az ő Atyja az Isten volt.
Történelmünk a rögeszmés férfivilág rémuralma. (Madách Imre ezt
tévedhetetlen inspirációval ábrázolja: az emberiség története
Ádám és Lucifer közös vállalkozása. Éva tehetetlenül sodródik
benne, s merő alkalmazkodásból váltogat egyre csúnyább és
ellenszenvesebb maszkokat, míg végül "glóriával átlépve a
szakadékon", az emberiség megváltója lesz.)
Nem véletlenül repíti a katolikus hagyomány Szűz Máriát a
mennyekbe.
Jung nagy pszichológiai bölcsességet lát ebben gyönyörű
mítoszban: a női princípium az, melynek - bármennyire is
eltiporták a hatalomszomjas és felelőtlen férfi-erők - még mindig
van annyi bölcsessége, jósága, türelme és talán energiája is,
hogy megmentse az elvetemült emberiséget.
Mivel a sors a szó valódi értelmében, "küldetést" is jelent, az
anyák sorsa jelenleg nem kisebb feladat, mint az ember
megmentése.
Tudom, hogy ez túl dörgedelmesnek és patetikusnak hangzik, de én
azt tapasztaltam - vesd össze a saját véleményeddel -, hogy ha
egy családban volt egy bölcs, igazi anya, aki küldetésével csak a
halvány sejtelem szintjéig is tisztában volt, ott a gyerekek
élete könnyebb lett, s bizonyos fokig megmenekültek. Másképp
éltek, másképp fogadták a nehézségeket, mégpedig attól a benső
erőtől és bizalomtól, amit a Nagy Anyától a tejjel együtt magukba
szívtak.
Az ilyen anyák gyermekei nagy segítséget kaptak.
Ez a segítség a karma súlyának könnyítését jelenti.
A karma éppolyan eleven és megkerülhetetlen törvény, mint a
szabadesés, de nem mindegy, hogy valaki öntudatlanul puffan a
földre, vagy egy tigrisbukfenccel átfordul a fején, s így
gyengíti a zuhanás erejét.
A Nagy Anyák gyermekei éppen ezt a "tigrisbukfencet" tanulják
meg. Egyrészt azzal, hogy az élethez szükséges eredendő
bölcsességből rendkívül nagy adagot kaptak, mégpedig nem
elméletben, nem rideg, férfias papírszavakkal, hanem például az
anya testéből és lelkéből sugárzó erőkből, melegségből,
nyugalomból - másrészt pedig azzal, hogy sok szeretetet
szívhattak magukba. Egy életre szóló üzemanyagot. Bajban ugyanis
csak ez a két dolog segít: a bölcsesség és a szeretet. Hamvas
Béla szerint ez a kettő: egy. Én csak azért választom szét, hogy
világossá tegyem: a bölcs, ha nem szeret, nem bölcs - s ha valaki
csak szeret, bölcsesség nélkül, az nem szeret.
Egymás nélkül egyik sem valódi.
Nos, anyánk, ha "Nagy", ezt kapjuk tőle: bölcs szeretetet.
A spirituális hagyomány úgy tudja, hogy Nagy Anyától születni:
érdem.
Hitvány anyától pedig a legsúlyosabb próbatétel.
De meg is lehet látni akár egy fél évszázad múlva is, hogy valaki
egy "Nagy Anya" gyermeke volt-e, olyan asszonyé, aki tudta, vagy
legalábbis sejtette, hogy mi a sorsfeladata.
Másképp él egy olyan ember, akinek ilyen anyja volt, még akkor
is, ha ez az észrevétlen, még a méhen belül elinduló sugárhatása
sohasem tudatosul benne.
A költő utólagos kiáltása, hogy:
"...most már késő, most látom, milyen óriás ő - szürke haja
lebben az égen, kékítőt old az ég vizében."
- csak kevés embernek jut eszébe, mert nem tudatosul benne, hogy
mi mindent kapott az anyjától. Ehhez az kéne, hogy életét egy
másik, sorsfeladatát rosszul teljesítő "kis anya" gyermekeként is
végigélje. Ekkor látná, mi minden hiányzik belőle: a nyugalom, a
biztonság, az önbizalom... ekkor látná, hogy egész életére félig-
meddig nyomorék maradt.
Amit az ember az anyjától kap: természetes.
Nem is veszi észre.
Beleépül a sejtjeibe, lelkébe, anélkül hogy tudná, kitől kapta.
Ezért mondom, hogy az anyák munkája láthatatlan, észrevehetetlen.
Olyan, mint a Nap sugárzása: jó, hogy van, de különösebben nem
vagyunk hálásak érte.
Persze hogy van.
Természetes.
Ez a dolga.
És senkinek sem jut eszébe - mert a Nap szüntelenül, némán és
elismerést nem várva teszi a dolgát -, hogy nélküle az élet
megsemmisülne.
Anyák még ebbe a mai veszedelmesen omló romvilágba is szülnek, és
minden kétségbeesésüket, magányukat legyőzve, bizakodva nevelik a
gyerekeiket.
Ez az egész emberiség karmájának könnyítése. Meg vagyok győződve
arról, hogy a régóta feltornyosuló apokaliptikus erőket a
végzetes lezúdulástól a nők tartják vissza. Ha a nők is föladnák,
s olyan színvonalra süllyednének, ahol mi férfiak tartunk, ennek
a világnak, vagyis a civilizációnak vége lenne.
3.
"Ki ez?" - kérdi a kismama, amikor sokféle kavargó érzéssel
SS SS - pillant először a babájára. - "Ő az!... Ő az!..." - fedezi föl
boldogan, mintha ismerné már valahonnan, miközben egy másik hang
mégis kíváncsian kérdi: - "De ki ez ?... Ki ez az ő?!" Ez a két
hang végigkíséri az anya életét.
Egyrészt mindenkinél többet tud a gyerekéről - másrészt nem
tudja, hogy kit szült a világra.
Arra a kérdésre, hogy "ki ez?", csakis egy mester tudna felelni.
Egy anya ehhez kevés.
Kivéve persze azt a ritka esetet, ha maga is mester.
Ilyen azonban még a "Nagy Anyák" között is ritkaság.
Ez a fura kettősség, hogy egyrészt ismeri a gyermekét, másrészt
nem, ez okozza a legtöbb gondot a nevelésben, és a legtöbb
gyötrelmet a mama életében..."
---
Igen. Szándékosan hagytam félbe. Hogy akard tudni a végét, és ezért elolvasd!
Az elejét is...
Az idézet Müller Péter "Titkos tanítások" c. könyvéből való.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Írj! Hogy tudjam, mit gondolsz Te! ;)