2012. január 6., péntek

"A sors a jellem."

"...Az  állatszeretet   -  mint   minden  szeretetérzés   -   nem   a
körülményektől, hanem a lélek érettségétől függ.

A lélek  érettsége pedig  a tapasztalatoktól - s ezekhez nem elég
egyetlen élet.

De előreszaladtam.

Ott  tartottunk,  hogy  fölidézhető  emlékeink  csak  én-tudatunk
kialakulásától  vannak.   Vagyis  az   ego  lesz  az  a  rendező-
pályaudvar,  ahová  élményeink  ezután  befutnak,  vagy  ahogy  a
keletiek mondják:  énünk értelmi képességéhez tartozik nemcsak az
okosság és  a rendszerezés,  hanem az  így gyűjtött tapasztalatok
megőrzése is. Azaz a tudatosan felidézhető emlékezet.

Sokáig úgy gondoltuk, hogy a kisbaba azért nem rögzít, mert nincs
még "esze".

Esze csak az egónak lesz - vele együtt alakul ki.

Kibontakozik az  én -  az  énnel  a  tudat  -  s  a  tudattal  az
emlékezet.

Csak az én és az én tudata fogja fel s tárolja a tapasztalatokat.

Csakhogy ez nem így van!

Hipnózisban például,  mely félálomba altatja az ént, megbénítja a
hatalmát, és  időlegesen megszünteti a tudatát is, olyan élmények
bukkannak föl  bennünk, melyeket  jóval az  énünk születése előtt
éltünk meg.

Emlékszünk  például   egy-két   hónapos   korunkra,   születésünk
körülményeire, sőt  még  a  méhen  belüli  életünkre  is.  Számos
traumát   hordozunk   magunkban   azért,   mert   szülés   közben
fulladoztunk, nyakunkra  tekeredett a  köldökzsinór, de azért is,
mert anyánk  lelkivilágát  átvettük,  mert,  mondjuk,  nem  akart
világra  hozni   bennünket,  és   sokáig  úgy  volt,  hogy  megöl
bennünket, s  ha nem  is tette meg, úgy vélte, hogy tönkretesszük
őt, ha  megszületünk; rettegtünk  a  méhében,  hogy  nem  sikerül
világra jönnünk... s ez bennünk marad... hogy meg akart ölni.

Emlékszünk  szüleink   néma  gondolataira,  érzéseire,  azokra  a
veszekedésekre, melyeket az "éntelen" kisbaba körül folytattak.

Döbbenetes, hogy  az emlékek  milyen kincsestára  rejtőzik az én-
érzés és az én-tudat mögött.

Mert ez csak az első lépés.

Vissza lehet  menni  nemcsak  szüleink  nászéjszakájáig,  de  még
távolabb: száz  és ezer  éveket lehet  visszarepülni más korokba,
más sorsokba, más életekbe, bár itt már nehéz különválasztani, mi
ebből az éntelenné vált ember képzelt világa s mi a valódi emléke
- vagyis a jelenben fölbukkanó régmúlt képe.

A mély emlékezethez nem kell az én-élmény.

Ego nélkül is tárolódnak az emlékek.

Egónk,  mint  egy  szarka,  begyűjti  a  tudatosan  tárolható  és
előhívható emlékeket  - de  emögött  van  egy  végtelen  múlt:  a
tudattalan. Vagyis  az időtlen emlékek határtalan tömege, amikről
a felszín nem tud.

Az, hogy  mi csak  a szarkafészekben  turkálunk, nem jelenti azt,
hogy ebben van minden kincsünk.

(...)

Az ego  azonban nem  szereti, ha  a tudattalanban  kutakodunk. Ez
ugyanis megkérdőjelezi a kompetenciáját s főleg a hatalmát:

szerinte csak  az a tudás, amiről ő tud. Amiről ő nem tud, az nem
tudás; sőt  az nincs  is. Az  szerinte tévedés,  hazugság,  mese,
kitaláció, káprázat, valótlanság, mítosz...

Az ego  őrzi a  múlt kútját,  s mivel itt a létéről van szó, néha
olyan indulattal,  hogy meg  is öli  azt, aki  meríteni próbál  a
mélyéről.

Ezért van  az, hogy  az emberi  eszmélés legnagyobb kincseihez és
legcsodálatosabb emlékeihez  csakis akkor lehet hozzáférni, ha az
egót úgy fejbe kólintjuk, hogy elveszti az eszméletét.

Hipnotizáljuk.

Elaltatjuk.

Vagy meditatív állapotban egyszerűen kikapcsoljuk.

Ez a három módszer van az ego elkábítására.

(...)

Az "Én vagyok, aki vagyok"... az "En Brahman vagyok"... az "Isten
országa  bennetek   van"...  az   "Én  bennetek   vagyok,  s   ti
énbennem"...  "Én   és  az   Atya  egyek  vagyunk!"...  különféle
megfogalmazásban azt  mondja, hogy  Isten ott van, ahol eddig nem
kerestük: önmagunkban.

Ez azonban  nem új  fölfedezés,  hanem  -  amint  látni  fogod  -
emlékezés.

Isten ott él tudattalanunk legmélyén.

Elfelejtettük...

Buddha legfőbb  tanítása, a  "szattipatthána" azt jelenti, hogy a
tökéletes létre való éber visszaemlékezés.

(...)

. Ha nyomtalanul kihullhatna a világból, ami elmúlt, akkor a
világ nem  lenne. Mert  az új a régiből születik. A régi meghal -
de tapasztalatából  születik az új csírája. S ha ez a tapasztalat
nem maradna  fönn -  vagyis  ha  nem  lenne  emlékezet,  akkor  a
halállal megszűnne minden.

Az élet nem keletkezik, hanem folytatódik.

A sűrített, kódolt tapasztalatot hívjuk emlékezetnek.

A kövek is emlékeznek az egész Föld történetére.

És ez csak az anyag emlékezete.

Hol van még a lélek emlékezete?!

Hol van  még  érzelmeink,  gondolataink,  sejtelmeink,  vágyaink,
szerelmeink és  csalódásaink, küzdelmeink, győzelmeink, bukásaink
és főleg szenvedéseink emlékezete?

Hová lesz az a sok minden, amit megéltünk?

Hol van szellemünk emlékezete?

Amikor  egy   mama  először   veszi  karjába  újszülött  babáját,
tizenhatmilliárd földi  év történetét öleli magához. Benne vannak
a  szervetlen  atomi,  molekuláris  emlékek,  a  sejtemlékek,  az
egysejtűtől a  többsejtűn át,  a növényi  s állati  élet emlékei;
voltak már  kopoltyúkezdeményei is, élt már vízben, szárazföldön,
s pontosan  emlékszik benne valaki, mit jelent embernek lenni. De
ezentúl magával  hoz egy  embertípust, egy  sajátos jellemet, egy
"természetet" - nincs olyan anya a világon, aki ne érezné, hogy a
legelső pillanatban,  amikor mellére  veszi az  újszülöttjét, egy
VALAKIT ölel magához, bár néma még és csukva a szeme.

Minden gyermek hoz magával egy jellemet, egy lelkületet, s amiről
az anyja  nem tud  (csak ha nagyon bölcs és ihletett), egy sorsot
is.

Miközben az  újszülött első  óráját tölti a földi világban, tehát
tényleg "vadonatúj"  - gyakran  érezzük, hogy  nagyon  öreg;  egy
kórház újszülött-osztályán  rengeteg öreg kis arcocska van; sokat
élt buddhák,  gondterhelt vezérigazgatók,  ráncos bácsik  és síró
vénségek. Mintha  ismernék az  emberlét tragikumát,  az arcocskák
zöme nem  a bűbájos,  csillogó szemű  kiskutyusok gondtalan báját
tükrözi - hanem azt, hogy nehéz embernek lenni.

Ha a  mama jól  megfigyeli gyermekének első néhány napját, szinte
az egész  sorsát megsejtheti,  főleg azt, hogy milyen ember lesz,
ha felnő.

(...)

Minden nevelés  kudarca ott  indul, amikor  a szülő beleütközik a
"hozott erőkbe",  melyeket jószerivel  nem ismer, és ezért nem is
érti a  gyerekét: ahhoz  egy papa  kevés, még egy anya is kevés a
maga végtelen  szeretetével, hogy  gyermekét  mélyen  megértse  -
ahhoz mesteri  szem kell: léleklátó, sorslátó, múltlátó tekintet,
mely ismeri  azt a  lényt, aki  most érkezett,  tudja,  ki  lakik
benne, s milyen titkokat hozott magával. Ezek a titkok: emlékek.

Sok-sok élet tapasztalatai.

(...)

Az  első   "szeretet"  az   anyagi   világban   létrejött   testi
szeretetérzés, mely  a másikat meg akarja enni, föl akarja falni,
meg akarja emészteni, magáévá akarja tenni, hatalmában tartani, s
szüntelenül ölelni, még akkor is, ha ez a másiknak kellemetlen.

Az ego, ha szeret, azt mondja, az "enyém"!

Ez azt  jelenti, hogy  az egóm része. Ha meghalok, velem temetik,
mint vezérrel a lovát, mert miattam él.

A másik az elengedő szeretet.

Ezt sajnos ritkán éljük át.

Rendszerint  csak   a  temetőben,  mert  ott  rákényszerülünk  az
elengedésre. Rákényszerülünk,  hogy ne  a testi birtokviszonyban,
hanem a  lélek  szabadságában  gondolkozzunk:  a  ravatal  fölött
kinyílik a  végtelen égbolt,  a felhők, a nap és a semmibe vesző,
színtelenségbe olvadó, határtalan kékség, s nem lehet tudni, hová
tűnt az,  akiről azt  hittük, a "miénk" - mert ebben a rohadásnak
induló,  felöltöztetett  bábuban,  aki  ott  fekszik  előttünk  a
virágos ravatalon,  s akit  régebben még  öleltünk s  be akartunk
kebelezni, éppen az nincs benne már, akit szerettünk: Ő."














Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Írj! Hogy tudjam, mit gondolsz Te! ;)