'...A japán nó-színész három órával az előadás kezdete előtt már az
öltözőjében ül.
Időnként nesztelen léptekkel megjelenik az öltöztetője, két
karján a sokrétegű jelmez egy-egy darabjával.
Mélyen meghajol a meditatív állapotban ülő művész előtt, s ráadja
a ruháját.
Külön hozza az alsóinget, az alsóköntöst, a gazdagon hímzett,
széles ujjú felsőköntöst, a nadrágot, a fejdíszeket, a koronára
emlékeztető süvegekets mindazokat a különös kellékeket és
fegyvereket, amelyeket a színész majd rejtve vagy láthatóan magán
visel.
Az öltöztető pontosan érkezik, tizenöt percenként, egy-egy
ruhával.
Mélyen meghajol, mint egy istenség előtt, s pontos, szinte
láthatatlan mozdulatokkal ráadja a holmikat; újra meghajol és
kimegy.
S aztán újra jön, újra meghajol, új ruharéteget borít mesterére,
újra meghajol és kimegy.
Így építi meg, a néma Buddhaként ülő nagy művész testét.
Jóval az előadás kezdete előtt már nem egy pucér testű színész ül
a széken, hanem az a Szerep, akit eljátszik majd az "élet
színpadán".
Már ott ül előttünk sárkánymintás köpenyében, karddal az ölében,
mint nagy szamuráj, vagy éppenséggel - ha ezt a szerepet játssza
- mint egy vén koldusasszony, akinek lelkében pusztító démon
lakik.
Nyakig már az a személy, akit játszani fog, de az arca még - ha
nem félrevezető itt ez a szó - a saját arca.
S ekkor lassan föláll, s belép a tükörszobába.
Itt rajta kívül már nem tartózkodhat senki.
A tükörszoba a nagy misztérium helye. Itt veszi magára a színész
a maszkját, amellyel majd tökéletesen azonosulni fog. Innen
kezdve már csak egy út vezet, kifelé, a színpad felé. Egy keskeny
híd vezet a játék térre, az élet felé - olyan, mint egy
szülőcsatorna - amelyre ha rálép, s mint egy születő ember
hatalmas üvöltéssel végigsodródik, már nem ő cselekszik, táncol,
jajgat, kiált, hanem az a szerep vagy személyiség, akibe
belevarázsolta magát.
A maszk még ott hever előtte.
Mint az agyag, amelybe a nevezetes emberek belelépnek, hogy
otthagyják benne lábnyomaikat.
Nem fölemeli s az arcára helyezi, hanem lehajol, és arcát lassan
belenyomja a maszkba.
Anyagba merül.
De előtte még sokáig nézi, nézi a maszkot: "Ezzé kell válnom!
Ezzel kell azonosulnom! Ilyen emberré kell lennem!"
Ez az önhipnózis néha órákig tart.
S csak akkor hajol le, s akkor merül az Arcba, ha úgy érzi, hogy
"ő én vagyok!".
"Nem én létezem, a maszk létezik - mondta az egyik legnagyobb nó-
színész. - Nem én vagyok valóságos, hanem a maszk."
És ekkor fölemeli fejét, most már nemcsak az arcára, de lelkére
vett maszkkal együtt. Aki a tükörbe néz, és aki a tükörből
visszanéz rá, az már egy megszületett új lény, akinek sajátos
jelleme és sorsa van.
Megszólal a zene, és kezdődhet az előadás.
Így születik az ember..."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Írj! Hogy tudjam, mit gondolsz Te! ;)