"...Személyes tapasztalatom, ha valakinek nem tudtam
megbocsátani, az
mindig számomra volt
kellemetlen. Nagyon kellemetlen.
Olyan
karmos érzéseket
hurcoltam magamban, melyek
elsősorban engem
sebeztek. Az én
lelkemet mérgezték meg,
s állandóan
kizökkentettek
a nyugalmamból. Nem
kellemes haragban,
sértettségben, tompa
bosszúvágyban, bármiféle fojtott
indulatok
tüzében égni.
Ahogy egy jó barátom mondta:
"Szar a harag hatalom nélkül."
Ne haragudj a durva kifejezésért, de ez így pontos.
Bocsánatot attól szoktak kérni, akinek hatalma van.
Akinek nincs, az
hurcolja a megbántottságát, filozofál,
és a
lelkiismeretével bíbelődik: senki sem kér tőle bocsánatot.
Sérelmein csak a
gyenge rágódik, nyalogatja
a gyógyulatlan
sebeit: az erős
odacsap, vagy nem is foglalkozik a megbocsátás
gondolatával. Ez
ugyan nagyon mezítlábas életbölcselet, de mégis
igaz... és ezt
ne feledd el, mert később, ha tovább
gondolkozol
velem, még hasznát
veszed... az benne a
szellemi szinten is
érvényes igazság,
hogy mindig csak a gyenge sérül bennünk - az
erős soha!
Ott, ahol az ember erős: nem lehet megbántani.
Ahol gyenge, ott viszont sérül is... a kérdés az, hogy mit
tegyen
a sebeivel?
Abban igazad
van, hogy ebben
az egész "megbocsátok neked"-
játékban van valami
teljesen hamis, álkeresztény
szerepjátszás.
Póz, fölény, áljóság, a krisztusi morálnak hiteltelen,
külsőséges
majmolása. Aki a
lelke mélyén sértett marad, aki szívében tüskét
hordoz, akiben a sérelem belül, ott, legbelül nincs
elintézve: az
valójában nem tud
megbocsátani. Hiába akar, hiába
szeretne, nem
tud. Képtelen rá, mert sajog a sebe, és nem tud felejteni.
Ez igaz.
De ha úgy véled, hogy itt
valaki fölé kerekedsz,
s ezáltal
lenézed őt, tudd,
hogy ilyesmit csakis
a kemény ego
gondol
bennünk, ő az, aki így működik,
ő az, aki szívesen játssza az
ilyen álszerény álkeresztényt.
A valóság az, hogy van magasrendűség.
És van alacsonyrendűség is.
Színvonalkülönbség igenis van!
Minőségi különbség is van.
A szellemi világ
hierarchikusan épül fel, éppúgy,
mint a
földünket
körülvevő légkör: minél
tisztább a levegő,
annál
magasabban van.
Az Örök Ember eszményeit kiteljesítő lélek magasabb
szférában él,
világosabb a világa, igazabb az igazsága, szebb a szépsége:
lénye
napszerűbb s közelebb is él a naphoz.
Az átlátszóbb, a
tisztább, a fényesebb,
a szeretettelibb, a
bölcsebb és a megbocsátóbb feljebb van.
Egyszóval: magasabb rendű.
Utunk legeslegvégén
bizonyára egyenlőek leszünk, de
addig Jákob
létráján mászunk
fölfelé; igenis vannak olyanok,
akik fölöttünk
másznak, s olyanok, akik alattunk igyekeznek még fölfelé.
Fejlődés, érlelődés
van, az élet
erről szól -
sehol sincs
egyenlőség.
Ha valaki valóban
megbocsát, az fölemelkedik. Akár akarja,
akár
nem.
Olyan homokzsákot hajít
ki lelkéből, hogy
önkéntelenül is
magasabbra jut.
Magasabbra, mint az, aki nem tud még megbocsátani.
No de miért kell azért lenézni másokat?
Így csak a
karrierista gondolkodik, hogy aki fölé kerülök, azt
lekezelem, ha valaki
"fölé" jutok, azt mindjárt le
is nézem, rá
is lépek és ki is használom.
Keresztelő János
azzal kezdi, hogy: "Aki utánam
jön, nagyobb
nálam."
S Jézus erre nem azt
mondja, hogy "ugyan,
ugyan János, ne
túlozzuk el a
dolgot, mi egyformák vagyunk!" - mert János
az
igazat mondta.
Más kérdés, hogy
Jézus számára a
nagyság szolgálatot,
önfeláldozást, alázatot
jelentett. Soha senkit sem
"kezelt le",
még Júdást,
Pilátust, sőt a
kínzóit sem, nem
is szólva a
tanítványairól, akiknek
megmosta a lábait. Pedig a bajban mind
szétszéledtek, Péter
háromszor elárulta, Júdás pedig
el is adta
őt, méghozzá nagyon
olcsón: harminc ezüstpénzért: lett volna mit
"lenézni" rajtuk.
De nem fordult
elő, soha, még azzal a katonával sem, aki arcul
csapta őt.
Azt mondta neki: Ha nincs igazam, bizonyítsd be - ha pedig
igazam
van: miért versz engem?
Példátlan mondat ez
egy manapság is
jól ismert szadista
"baromhoz", akiben mégis embert látott.
Érzed, milyen
fenséges, isteni szem néz le ilyenkor
valakire?
Milyen
sérthetetlen bölcsesség, égi
fölény, megbánthatatlan
szeretet?
Valaki fölé kerülni
nem nagyobb gőgöt, túlerőt
vagy magasabb
társadalmi rangot jelent, mert ezekből rögtön az következik,
hogy
lenézem, sőt
"lekezelem", aki alám került - hanem ezt a megértő,
királyi tekintetet,
amely még az ilyen elvetemült
fickóban is a
tudatlan, rossz gyermeket látja, aki nem nőtt fel, s aki
egyelőre
még "alacsonyrendű".
Alacsonyabb osztályba
jár - ha így jobban
tetszik. Meg kell
szoknunk azt a gondolatot, hogy sajnos a tudatlanság: bűn.
És fordítva: bűn az, amikor valaki nem tudja, mit tesz. Ha
tudná,
nem tenné, egészen biztosan. És az ilyen ember lent van.
Gondolkodjunk tovább.
Ne haragudj, hogy
személyes ügyedet nyilvánossá
teszem, de
manapság ez sok embernek a gondja, és bizonyos vagyok benne,
hogy
ha egyáltalán jutunk valamire, annak mások is hasznát
veszik.
Egyébként ez nemcsak a tiéd - az én problémám is.
Minden, amiről
írok, az enyém
is: látszólag a te
csomódon
babrálnak az ujjaim, de valójában a saját gubancomat is ki
akarom
oldani.
Én is gyógyulatlan sebeket hurcolok magamban.
Jó lenne megbocsátani.
Csakhogy ez
elsősorban "nem azon múlik,
hogy a másikkal, azzal,
aki megbántott,
megsértett, megalázott, megvert vagy éppenséggel
megölt (mert a
sérelmet a lélek a
szellemvilágba is magával
viszi), mit teszek.
Mert ez már csak következmény.
A nagy kérdés, hogy a sérelmet önmagamban hogyan intézem el.
A seb ugyanis
bennem fáj: én vagyok megverve,
megsértve,
megalázva.
Ráadásul az én megbocsátásom a másikat nem menti fel!
Ezen a mondaton érdemes elgondolkodni.
Ha valaki ellopja az
ingemet, én megbocsáthatom, azt mondhatom:
legyen a tiéd!... sőt még a zakómat is odaadhatom, de attól
ő még
tolvaj marad. Attól még továbbra is lopni fog, mindaddig,
míg nem
éli át a
bűntudatát, hogy "nincsen ez
jól, hogy én
másokat
meglopok, s elveszem azt, ami az övék".
Az én lelkemben is
működik egy "benső elszámolás", az övében is:
én hiába állítom át a
magam számítását, attól még az ő "karmikus
számológépe" konokul kattog tovább a megszokott módján.
Hatni tudok rá, de nem sokat.
Amíg nem állítja
át az "Elveszem, akkor
is, ha másoké!"
programot, addig ő sajnos tolvaj marad és lopni fog tovább.
Akkor
is, ha én elengedem a tartozását.
Az ember "önelszámoló" egység.
Mondom, nem teljesen,
mert egymásra azért hatással vagyunk: egy-
egy jó tettel,
gondolattal valamennyire oldani
lehet a
feszültséget, lágyítani
a karmát, s
némi fényt bocsátani
a
sötétségbe, de mások
helyett sem élni, sem
meggyógyulni, sem
megtisztulni nem lehet.
Nem elég, ha én megbocsátom neki - ha ő nem szembesül a
tettével,
s nem bocsátja meg önmagának, mindazt, amit tett.
Ez a szó,
hogy
"megbocsátani",
görögül úgy hangzik,
hogy
"aphiémi".
Azt jelenti, hogy
elküldeni, elengedni, elbocsátani, figyelmen
kívül hagyni, maga mögött hagyni.
Sokszor hangzik
el ez a
szó az evangéliumban, más
és más
jelentéssel.
Amikor Jézus a tanítványaival magányos
helyet keresve "maga
mögött hagyja a
sokaságot", az éppúgy aphiémi, mint
amikor a
keresztfán,
halála pillanatában "kibocsátá lelkét".
Elengedi
(aphiémi) a lelkét.
Ahogy aphiémi az is, amikor
valaki mások
vétkét "megbocsátja".
Most már közeledünk a lényeghez.
Amikor az ember
feloldja magában a kötelékeit, amikor
nem tapad
valamire vagy
valakire sem érzelmileg, sem
gondolatilag, amikor
fájdalmát, sértettségét
és valamennyi lelki gubancát maga mögött
hagyva elengedi az egészet: az az aphiémi.
Amikor a nekem
okozott sérelmekről s ártalmakról úgy
feledkezem
meg, ahogy egy
hajó megfeledkezik a
maga mögött hagyott
hullámokról, vagy a talpunk megfeledkezik a nyomokról,
melyeket a
porban hagy... vagyis
nem nézünk utána, elbocsátjuk, elengedjük,
magunk mögött hagyjuk, mert nem a miénk többé: ez a
megbocsátás.
Nincs benne semmi
színjáték, póz, vallásosság
és főleg
méricskélés.
A gyűlöletet, a
sértettséget, a bosszúvágyat, a haragot
eldobja
az ember, mint egy kinőtt ruhát, s nem hurcolja tovább
magával.
Hagyja elmerülni, eltűnni, az örök feledés homályába
borulni.
Nem foglalkozik vele
többé, nem dédelgeti magában, nem szenved
miatta.
Eldobja, mint egy
cigarettacsikket. Nem szívja tovább: így
is
sokáig rongálta vele a tüdejét.
A megbocsátás: egy letapadás megszüntetése.
Ott van a
haldoklásban is. Az agónia néha
éppen azért nyúlik
elviselhetetlenül hosszúra,
amiért egy-egy fájdalmas lelki sebet
is egy életen át
hurcolunk magunkkal: képtelenek
vagyunk a
letapadást
megszüntetni. Lelkünk már
menne, de nem
tudjuk
elengedni. Belenőttünk
vágyainkkal, szokásainkkal,
idegeinkkel,
vérereinkkel - nem
tudjuk elengedni. Shakespeare darabjai teli
vannak ilyen megbocsátásra
képtelen lelkekkel, akik visszajárnak
kísérteni az élőket, mert égnek a bosszú szomjától odaát.
A lényeg a megszabadulás.
És ez nem
könnyű, mert ahogy lelkünk a testünkhöz, sérelmünk a
lelkűnkhöz ezer idegszállal
s százezer hajszálérrel van
hozzánőve.
Ha húztak már fogadat, tudod, miről beszélek.
Akármilyen fájós az a fog: a tiéd!
Nehezen adod.
No most, ha az a gondolat megnyugtat, kedves Judit, hogy a
"másik
azt tette, amit
kellett", vagyis hogy
a téged ért
bántalom
sorsszerűen ért
- ám fogadd
el. Ha ettől
a "fájós fogad"
könnyebben kijön,
akkor hidd el - lehet, hogy van
is benne némi
igazság. Van, aki
a húzást altatással kéri, s miért ne, ha úgy
könnyebben megszabadul
a belenőtt fájdalomtól. De azért tudnod
kell, hogy az
igazi megbocsátásnak akkor is működnie
kell, ha a
másik olyasmit művelt,
amit egyáltalán nem
kellett volna
megtennie.
De mondom: ha segít a gondolat, hogy "sorsszerű"
volt, fogadd el.
Van benne igazság... is.
Ebbe most ne menjünk bele.
A lényeg, hogy szabad legyél.
És ebből következik
az, ami nemcsak a vallás,
hanem a mélyebb
pszichológia lényege is: a megbocsátás éntelen állapot.
Ezért rokon a halálélménnyel.
Valódi, isteni
Énünket nem lehet sem megbántani, sem megsérteni,
sem megölni. Ami
bennünk sérül: a halandó egónk. Az ego
az, aki
sebezhető, akinek fáj, akinek érdekeit bántják - aki
jóvátételre,
bosszúra szomjas, mert nem tud felejteni.
Az ego az, aki a
másik egóval engesztelhetetlen harcban áll, aki
ha sért, nem
veszi észre, ha pedig sérül, nem felejt,
és örökké
nyalogatja sebeit.
Az ego az, aki a karma kerekét hajtja, hajtja, hajtja.
Az ego mindenért
meg akar fizetni, mindent
meg akar torolni
százszorosan, vagy ha
ő maga nem képes rá,
azt hiszi, hogy az
Isten fog helyette bosszút állni.
A bosszúálló Isten képét az elvakult, ostoba ego vetíti az
égre -
s csalódik, ha azt tapasztalja, hogy istene nem működik.
Az ego a
"szemet szemért"
törvényvilágában él, s benne is marad
mindaddig, amíg él.
Az ego -
kitalálhat bármiféle trükköt,
elvet, morált,
pszichológiát - nem képes megbocsátani!
Hiába akarja, nem képes rá...
Hogy miért?
Mert akkor ő meghal.
És ezért azt mondja: inkább fájjon, minthogy én ne legyek!
Így aztán az
"elengedést" csak hazudni tudja, de megvalósítani
nem, hiszen éppen ő az, akihez az egész érzéshínár
hozzátapad, és
vele együtt szűnne s merülne a mélybe az egész - ha
elengedné.
Megbocsátani csakis az önfeledt ember tud.
Az önzetlen, az
éntelen, akinek halhatatlan
lénye már
valamennyire felébredt..."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Írj! Hogy tudjam, mit gondolsz Te! ;)