2011. december 20., kedd

Aphiémi, avagy a megbocsátásról

"...Személyes tapasztalatom, ha valakinek nem tudtam megbocsátani, az
mindig  számomra  volt  kellemetlen.  Nagyon  kellemetlen.  Olyan
karmos érzéseket  hurcoltam  magamban,  melyek  elsősorban  engem
sebeztek.   Az   én   lelkemet   mérgezték   meg,   s   állandóan
kizökkentettek   a    nyugalmamból.   Nem    kellemes   haragban,
sértettségben, tompa  bosszúvágyban, bármiféle  fojtott indulatok
tüzében égni.

Ahogy egy jó barátom mondta:

"Szar a harag hatalom nélkül."

Ne haragudj a durva kifejezésért, de ez így pontos.

Bocsánatot attól szoktak kérni, akinek hatalma van.

Akinek nincs,  az hurcolja  a megbántottságát,  filozofál,  és  a
lelkiismeretével bíbelődik: senki sem kér tőle bocsánatot.

Sérelmein  csak  a  gyenge  rágódik,  nyalogatja  a  gyógyulatlan
sebeit: az  erős odacsap,  vagy nem  is foglalkozik a megbocsátás
gondolatával. Ez  ugyan nagyon mezítlábas életbölcselet, de mégis
igaz... és  ezt ne  feledd el, mert később, ha tovább gondolkozol
velem, még  hasznát veszed...  az benne  a  szellemi  szinten  is
érvényes igazság,  hogy mindig  csak a  gyenge sérül bennünk - az
erős soha!

Ott, ahol az ember erős: nem lehet megbántani.

Ahol gyenge, ott viszont sérül is... a kérdés az, hogy mit tegyen
a sebeivel?

Abban igazad  van,  hogy  ebben  az  egész  "megbocsátok  neked"-
játékban van  valami teljesen  hamis, álkeresztény szerepjátszás.
Póz, fölény, áljóság, a krisztusi morálnak hiteltelen, külsőséges
majmolása. Aki  a lelke mélyén sértett marad, aki szívében tüskét
hordoz, akiben a sérelem belül, ott, legbelül nincs elintézve: az
valójában nem  tud megbocsátani.  Hiába akar, hiába szeretne, nem
tud. Képtelen rá, mert sajog a sebe, és nem tud felejteni.

Ez igaz.

De ha  úgy véled,  hogy itt  valaki  fölé  kerekedsz,  s  ezáltal
lenézed őt,  tudd, hogy  ilyesmit  csakis  a  kemény  ego  gondol
bennünk, ő  az, aki  így működik,  ő az,  aki szívesen játssza az
ilyen álszerény álkeresztényt.

A valóság az, hogy van magasrendűség.

És van alacsonyrendűség is.

Színvonalkülönbség igenis van!

Minőségi különbség is van.

A  szellemi   világ  hierarchikusan  épül  fel,  éppúgy,  mint  a
földünket  körülvevő  légkör:  minél  tisztább  a  levegő,  annál
magasabban van.

Az Örök Ember eszményeit kiteljesítő lélek magasabb szférában él,
világosabb a világa, igazabb az igazsága, szebb a szépsége: lénye
napszerűbb s közelebb is él a naphoz.

Az átlátszóbb,  a tisztább,  a  fényesebb,  a  szeretettelibb,  a
bölcsebb és a megbocsátóbb feljebb van.

Egyszóval: magasabb rendű.

Utunk legeslegvégén  bizonyára egyenlőek  leszünk, de addig Jákob
létráján mászunk  fölfelé; igenis  vannak olyanok, akik fölöttünk
másznak, s olyanok, akik alattunk igyekeznek még fölfelé.

Fejlődés, érlelődés  van,  az  élet  erről  szól  -  sehol  sincs
egyenlőség.

Ha valaki  valóban megbocsát,  az fölemelkedik. Akár akarja, akár
nem.

Olyan  homokzsákot   hajít  ki  lelkéből,  hogy  önkéntelenül  is
magasabbra jut.

Magasabbra, mint az, aki nem tud még megbocsátani.

No de miért kell azért lenézni másokat?

Így csak  a karrierista  gondolkodik, hogy  aki fölé kerülök, azt
lekezelem, ha  valaki "fölé"  jutok, azt mindjárt le is nézem, rá
is lépek és ki is használom.

Keresztelő János  azzal kezdi,  hogy: "Aki  utánam  jön,  nagyobb
nálam."

S Jézus  erre nem  azt  mondja,  hogy  "ugyan,  ugyan  János,  ne
túlozzuk el  a dolgot,  mi egyformák  vagyunk!" -  mert János  az
igazat mondta.

Más  kérdés,   hogy  Jézus   számára   a   nagyság   szolgálatot,
önfeláldozást, alázatot  jelentett. Soha  senkit sem "kezelt le",
még Júdást,  Pilátust,  sőt  a  kínzóit  sem,  nem  is  szólva  a
tanítványairól, akiknek  megmosta a  lábait. Pedig  a bajban mind
szétszéledtek, Péter  háromszor elárulta,  Júdás pedig el is adta
őt, méghozzá  nagyon olcsón: harminc ezüstpénzért: lett volna mit
"lenézni" rajtuk.

De nem  fordult elő,  soha, még  azzal a katonával sem, aki arcul
csapta őt.

Azt mondta neki: Ha nincs igazam, bizonyítsd be - ha pedig igazam
van: miért versz engem?

Példátlan  mondat   ez  egy   manapság  is  jól  ismert  szadista
"baromhoz", akiben mégis embert látott.

Érzed, milyen  fenséges, isteni  szem néz  le ilyenkor  valakire?
Milyen  sérthetetlen   bölcsesség,  égi  fölény,  megbánthatatlan
szeretet?

Valaki fölé  kerülni nem  nagyobb gőgöt,  túlerőt  vagy  magasabb
társadalmi rangot jelent, mert ezekből rögtön az következik, hogy
lenézem, sőt  "lekezelem", aki alám került - hanem ezt a megértő,
királyi tekintetet,  amely még  az ilyen elvetemült fickóban is a
tudatlan, rossz gyermeket látja, aki nem nőtt fel, s aki egyelőre
még "alacsonyrendű".

Alacsonyabb osztályba  jár -  ha így  jobban  tetszik.  Meg  kell
szoknunk azt a gondolatot, hogy sajnos a tudatlanság: bűn.

És fordítva: bűn az, amikor valaki nem tudja, mit tesz. Ha tudná,
nem tenné, egészen biztosan. És az ilyen ember lent van.

Gondolkodjunk tovább.

Ne  haragudj,  hogy  személyes  ügyedet  nyilvánossá  teszem,  de
manapság ez sok embernek a gondja, és bizonyos vagyok benne, hogy
ha egyáltalán jutunk valamire, annak mások is hasznát veszik.

Egyébként ez nemcsak a tiéd - az én problémám is.

Minden, amiről  írok,  az  enyém  is:  látszólag  a  te  csomódon
babrálnak az ujjaim, de valójában a saját gubancomat is ki akarom
oldani.

Én is gyógyulatlan sebeket hurcolok magamban.

Jó lenne megbocsátani.

Csakhogy ez  elsősorban "nem  azon múlik, hogy a másikkal, azzal,
aki megbántott,  megsértett, megalázott, megvert vagy éppenséggel
megölt (mert  a sérelmet  a lélek  a  szellemvilágba  is  magával
viszi), mit teszek.

Mert ez már csak következmény.

A nagy kérdés, hogy a sérelmet önmagamban hogyan intézem el.

A  seb   ugyanis  bennem  fáj:  én  vagyok  megverve,  megsértve,
megalázva.

Ráadásul az én megbocsátásom a másikat nem menti fel!

Ezen a mondaton érdemes elgondolkodni.

Ha valaki ellopja  az ingemet,  én megbocsáthatom,  azt mondhatom:
legyen a tiéd!... sőt még a zakómat is odaadhatom, de attól ő még
tolvaj marad. Attól még továbbra is lopni fog, mindaddig, míg nem
éli át  a bűntudatát,  hogy "nincsen  ez  jól,  hogy  én  másokat
meglopok, s elveszem azt, ami az övék".

Az én  lelkemben is működik egy "benső elszámolás", az övében is:
én hiába  állítom át a magam számítását, attól még az ő "karmikus
számológépe" konokul kattog tovább a megszokott módján.

Hatni tudok rá, de nem sokat.

Amíg  nem   állítja  át  az  "Elveszem,  akkor  is,  ha  másoké!"
programot, addig ő sajnos tolvaj marad és lopni fog tovább. Akkor
is, ha én elengedem a tartozását.

Az ember "önelszámoló" egység.

Mondom, nem  teljesen, mert egymásra azért hatással vagyunk: egy-
egy     tettel,  gondolattal   valamennyire  oldani   lehet   a
feszültséget, lágyítani  a  karmát,  s  némi  fényt  bocsátani  a
sötétségbe, de  mások helyett  sem élni,  sem  meggyógyulni,  sem
megtisztulni nem lehet.

Nem elég, ha én megbocsátom neki - ha ő nem szembesül a tettével,
s nem bocsátja meg önmagának, mindazt, amit tett.

 
Ez  a   szó,  hogy  "megbocsátani",  görögül  úgy  hangzik,  hogy
"aphiémi".

Azt jelenti,  hogy elküldeni,  elengedni, elbocsátani,  figyelmen
kívül hagyni, maga mögött hagyni.

Sokszor hangzik  el  ez  a  szó  az  evangéliumban,  más  és  más
jelentéssel.

Amikor Jézus  a  tanítványaival  magányos  helyet  keresve  "maga
mögött hagyja  a sokaságot",  az éppúgy  aphiémi, mint  amikor  a
keresztfán,  halála  pillanatában  "kibocsátá  lelkét".  Elengedi
(aphiémi) a  lelkét. Ahogy  aphiémi az  is, amikor  valaki  mások
vétkét "megbocsátja".

Most már közeledünk a lényeghez.

Amikor az  ember feloldja  magában a kötelékeit, amikor nem tapad
valamire vagy  valakire sem  érzelmileg, sem gondolatilag, amikor
fájdalmát, sértettségét  és valamennyi lelki gubancát maga mögött
hagyva elengedi az egészet: az az aphiémi.

Amikor a  nekem okozott  sérelmekről s ártalmakról úgy feledkezem
meg,  ahogy   egy  hajó   megfeledkezik  a  maga  mögött  hagyott
hullámokról, vagy a talpunk megfeledkezik a nyomokról, melyeket a
porban hagy...  vagyis nem nézünk utána, elbocsátjuk, elengedjük,
magunk mögött hagyjuk, mert nem a miénk többé: ez a megbocsátás.

Nincs  benne   semmi  színjáték,   póz,  vallásosság   és   főleg
méricskélés.

A gyűlöletet,  a sértettséget,  a bosszúvágyat, a haragot eldobja
az ember, mint egy kinőtt ruhát, s nem hurcolja tovább magával.

Hagyja elmerülni, eltűnni, az örök feledés homályába borulni.

Nem foglalkozik  vele többé,  nem dédelgeti  magában, nem szenved
miatta.

Eldobja, mint  egy cigarettacsikket.  Nem szívja  tovább: így  is
sokáig rongálta vele a tüdejét.

A megbocsátás: egy letapadás megszüntetése.

Ott van  a haldoklásban  is. Az  agónia néha  éppen azért  nyúlik
elviselhetetlenül hosszúra,  amiért egy-egy fájdalmas lelki sebet
is egy  életen  át  hurcolunk  magunkkal:  képtelenek  vagyunk  a
letapadást  megszüntetni.   Lelkünk  már  menne,  de  nem  tudjuk
elengedni. Belenőttünk  vágyainkkal, szokásainkkal,  idegeinkkel,
vérereinkkel -  nem tudjuk  elengedni. Shakespeare  darabjai teli
vannak ilyen  megbocsátásra képtelen lelkekkel, akik visszajárnak
kísérteni az élőket, mert égnek a bosszú szomjától odaát.

A lényeg a megszabadulás.

És ez  nem könnyű,  mert ahogy  lelkünk a testünkhöz, sérelmünk a
lelkűnkhöz  ezer   idegszállal  s   százezer   hajszálérrel   van
hozzánőve.

Ha húztak már fogadat, tudod, miről beszélek.

Akármilyen fájós az a fog: a tiéd!

Nehezen adod.

No most, ha az a gondolat megnyugtat, kedves Judit, hogy a "másik
azt tette,  amit kellett",  vagyis  hogy  a  téged  ért  bántalom
sorsszerűen ért  -  ám  fogadd  el.  Ha  ettől  a  "fájós  fogad"
könnyebben kijön,  akkor hidd  el - lehet, hogy van is benne némi
igazság. Van,  aki a  húzást altatással  kéri, s miért ne, ha úgy
könnyebben megszabadul  a belenőtt  fájdalomtól. De  azért tudnod
kell, hogy  az igazi  megbocsátásnak akkor is működnie kell, ha a
másik  olyasmit   művelt,  amit   egyáltalán  nem  kellett  volna
megtennie.

De mondom: ha segít a gondolat, hogy "sorsszerű" volt, fogadd el.

Van benne igazság... is.

Ebbe most ne menjünk bele.

A lényeg, hogy szabad legyél.

És ebből  következik az,  ami nemcsak  a vallás,  hanem a mélyebb
pszichológia lényege is: a megbocsátás éntelen állapot.

Ezért rokon a halálélménnyel.

Valódi, isteni  Énünket nem lehet sem megbántani, sem megsérteni,
sem megölni.  Ami bennünk  sérül: a halandó egónk. Az ego az, aki
sebezhető, akinek fáj, akinek érdekeit bántják - aki jóvátételre,
bosszúra szomjas, mert nem tud felejteni.

Az ego  az, aki a másik egóval engesztelhetetlen harcban áll, aki
ha sért,  nem veszi  észre, ha pedig sérül, nem felejt, és örökké
nyalogatja sebeit.

Az ego az, aki a karma kerekét hajtja, hajtja, hajtja.

Az ego  mindenért meg  akar fizetni,  mindent  meg  akar  torolni
százszorosan, vagy  ha ő  maga nem  képes rá,  azt hiszi, hogy az
Isten fog helyette bosszút állni.

A bosszúálló Isten képét az elvakult, ostoba ego vetíti az égre -
s csalódik, ha azt tapasztalja, hogy istene nem működik.

Az ego  a "szemet  szemért" törvényvilágában él, s benne is marad
mindaddig, amíg él.

Az  ego   -  kitalálhat   bármiféle   trükköt,   elvet,   morált,
pszichológiát - nem képes megbocsátani!

Hiába akarja, nem képes rá...

Hogy miért?

Mert akkor ő meghal.

És ezért azt mondja: inkább fájjon, minthogy én ne legyek!

Így aztán  az "elengedést"  csak hazudni  tudja, de megvalósítani
nem, hiszen éppen ő az, akihez az egész érzéshínár hozzátapad, és
vele együtt szűnne s merülne a mélybe az egész - ha elengedné.

Megbocsátani csakis az önfeledt ember tud.

Az  önzetlen,   az  éntelen,   akinek   halhatatlan   lénye   már
valamennyire felébredt..."

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Írj! Hogy tudjam, mit gondolsz Te! ;)