"A hatodik faj
1.
Egy részlet Hamvas
Béla 1943-ban megjelent
A Vizöntő című
esszéjéből:
"Uszpenszkij írja,
hogy az egész Földön, faji, népi,
vallási,
társadalmi, műveltségi,
korbeli, nembeli különbségektől teljesen
függetlenül, tökéletesen új, hatodik emberfaj van
kialakulóban. A
new race - az új emberfaj keletkezése, kibontakozása
érthetetlen,
nagy misztérium. Amíg
ennek a fajnak a Föld minden táján elszórt
tagjai - akár
dél-afrikai bányában, akár farmon,
balkáni kis
faluban, londoni külvárosban
mint segédlelkész, hivatalnok,
katona, rikkancs,
munkás vagy sebész - egyedül állottak, önmaguk
előtt is úgy
tűnt, hogy abnormis,
lehetetlen lények, akik
környezetükkel és
világukkal nemcsak hogy nem tudnak megegyezni,
hanem azzal egyetlen lényeges pontban sem érintkeznek...
Idegenek
voltak... Az még titok, hogy a hozzám hasonlók hol vannak.
De már
tudom, hogy vannak,
és ha
találkozom velük, felismerem
őket
anélkül, hogy
egyetlen szót váltanánk. Amíg
valamilyen emberből
csak egy van, kivétel, ha kettő, különös, ha három, már
közösség.
Egyelőre még csak
nyomokban... a találkozás és
egyesülés még
késik." Mindig éreztem, hogy ilyen "idegen"
vagyok.
De az már új felismerésem, hogy mennyien vagyunk, nem idevaló
fehér hollók, akik egészen másképp gondolkozunk, mint a
világ.
Hamvasnak alig voltak
még társai. Alig több mint néhány ember
-
azokban is gyakran csalódott.
Én már testvéreknek írok.
Sok testvérem van...
igen... változtak az idők, és egyre
többen
vagyunk.
Honnan ismerjük föl egymást?
Onnan, hogy a lélek hangjaira érzékenyek vagyunk.
Onnan, hogy a csodát nem engedjük elvenni magunktól.
Onnan, hogy messze nézünk, jóval a földi élet és a halál
határain
túlra.
Onnan, hogy nem
engedjük megfosztani magunkat
attól a
bizonyosságtól, hogy halhatatlanok vagyunk.
Onnan, hogy hiszünk a hitben.
Onnan, hogy sejtjük: ahová elindultunk, ott várnak.
Onnan, hogy belül keresünk, magunkban is, másokban is.
Onnan, hogy bár magányosak vagyunk, nem vagyunk egyedül.
Onnan, hogy életünknek, még ha nehéz is, értelmét látjuk.
Onnan, hogy tudjuk:
nem azért merítünk az ősi
forrásból, mert
"menekülünk a múltba", hanem mert ez a forrás
tiszta.
Keressük az Istent.
Fölvesszük az elhajított
és sárba tiport
nagy szavakat,
megtisztítjuk s
megmentjük őket, mint egykor Noé az állatokat;
mentjük a szeretetet, a boldogságot, a békét, a hitet, a
reményt,
a harmóniát, a
jóságot, a derűt, a barátságot,
a családot -
mentjük a szellemet,
a lelket, az angyalokat, a
bölcseket, a
mestereket mentjük, azt, ami emberi és isteni.
Az ilyen mentési
kísérletet jó esetben lenézik- rossz esetben
gyűlölik és üldözik.
A világ minden
magasabbra mutató szellemi igényt
túlhaladottnak
tart.
A hatodik faj tagjait hülyének nézik.
Álomfalóknak, "idealistáknak", akik menekülnek a
"valóság" elől.
A valóság szerintük az, hogy az ember az anyag gyermeke,
őssejtek
produktuma, eszes
majom, akit a mai napig a
dzsungel törvénye
irányít: a szerzés, a gyűjtés, a gazdagodás, a hatalom, a
másokon
való átgázolás
ösztöne, újabban pedig a kényelem
és a természet
"leigázása".
A valóság szerintük az, hogy foggal-körömmel érvényesülni
kell.
Hogy pénzt kell szerezni, minél többet s bármilyen áron.
Hogy az életnek nincs "értelme"; célja pedig egy:
a gazdagság.
Hogy a szeretet szép
szó, de nem működik. Az életet a kíméletlen
önzés irányítja. A
ravasz ész, az ügyes kapcsolatok és
persze a
töltött
fegyver. Régen így
mondtuk. Ma úgy:
hogy
tömegpusztítófegyver.
Szerintük az a valóság, hogy nincs Isten.
Aki nem így
gondolkodik, arról azt mondják, hogy
álmodozik, a
múltba menekül, mert
képtelen elfogadni a jelenét, vagyis azt,
hogy a világ - a végveszélybe rohan.
A pusztulásba rohanást "fejlődésnek" hívják.
Korán rájöttem: én a hatodik fajnak az írója vagyok.
Ma már egyre többen vagyunk.
Többféle lélektan,
többféle gyógyászat, többféle hitvilág - de a
lényeg ugyanaz.
Jel van a homlokukon azoknak, akik másképp gondolkoznak.
Ritkán sikeresek.
Sok közülük a névtelen, mellőzött, szegény ember, akit
környezete
"nem vesz
komolyan", akit férje,
felesége, élettársa "nem ért
meg". Úgy érzi,
nem tartozik sehová. Egyedül
van. Úgy érzi,
kimaradt az össztáncból, s ez így is van: nem vállal
közösséget a
korszellemmel. Ritkán
akad hírneves közöttük. Inkább
olyanok,
akik nem vitték
semmire, jelentéktelenek, különcök,
korszerűtlenek - nem
tudod, hogy aki
odakint turkál a
szemeteskukában,
nem testvéred-e? Hogy
akit figyelemre sem
méltatsz, nem
társad-e? Hogy akinek
elfelejtesz köszönni, nem
eljövendő
országod királya-e. Nem
tudhatod, mert a
rangsor
láthatatlan, s a
szellem birodalmában az a legnagyobb,
aki a
legalacsonyabban van.
A régi mese ma is
érvényes: a bölcs
rabbi, mielőtt elment
hazulról, azt mondta
kisfiának: "Meglátod, ma eljön hozzád Illés
próféta!" - De
nem jött senki. Csak egy koldus
kopogott, akit a
kisfiú elzavart. S
amikor hazajött végre
a rabbi, lázas
kíváncsisággal kérdezte
a fiát: "No, mit üzent nekünk
a nagy
próféta?"
A történet értelme
nem az, hogy a szegényeket
becsülni kell,
hanem az, hogy a
legnagyobb szellemiségek koldusgúnyában, a
jelentéktelenség álruhájában élnek közöttünk.
Nem tudod, kivel beszélsz, mert nem látszik rajta.
Ami látszik és ami manapság látványos, az éppen a
senkiségünk.
Ha "testvért" kutatsz, nézz a jelentéktelen gúnya
mögé:
mindenki gyanús, aki
nem vitte semmire, akinek,
ha vitte is
valamire, nem fontos,
akit bolondnak tartanak,
életképtelennek;
"testvérgyanúsak" azok, akik sokat küszködnek, mert kizuhantak a
mai kíméletlen patkányversenyből.
Valaha a Fény felé élőket - mind keleten, mind nyugaton -
egy-egy
vallás gyűjtötte össze.
Ma ez már nem így van.
Ma már az
istenkeresők - éppen azért, mert
az idők során
a
legtöbb vallás
elvesztette a forrás tisztaságát - vallás fölötti
utakat keresnek.
Ahová, természetesen, a vallásokból is el lehet
jutni, de csakis akkor, ha újra az ősforrás vizéből
merítenek.
A "hatodik
faj" manapság szétszórtan
él, ami azt jelenti, hogy
egy buddhista, katolikus,
taoista vagy éppenséggel
egy
"vallástalan" ember között gyakran szorosabb
egyetértés van, mint
mondjuk két katolikus vagy két zsidó között.
Az "alapállás",
a metafizika ősigazsága sohasem
változik - de a
vallások éppúgy születnek, élnek, virágzanak s öregednek,
mint az
emberek. Fiatalon
szépek, üdék és vonzók, öregkorukban már nem
látnak túl önmagukon,
régi szokások és elmúlt divatok rabjai,
ugyanazt és ugyanúgy
hajtogatják gépiesen, s ami a
legnagyobb
baj: rendszerint torzsalkodnak és
megosztják az embereket
egymással. Ahogy a
testből is, ha
nagyon öreg és
beteg,
megszökhet a szellem,
s csak félig van
már benne, csupán
a
legalsó, sűrű
életerejével, s ilyenkor mondjuk
azt a kedves
hozzátartozónkra, hogy
"ez már nem ő!" - úgy a
vallás is sokáig
vegetál, a szellem fénye nélkül. Még él, még működik, de már
"nem
ő".
Ezért van az, hogy
miközben gyökereikben azonosak, a vallások és
szekták között
feloldhatatlan - néha évezredes
ellentmondások
feszülnek.
A hatodik faj
embere számára figyelmeztető jel, ha az
Egy Isten
gyermekei nem tudnak
nemhogy szeretetben élni, de még
kiegyezni
sem egymással.
Hitvitáknál, mint
minden nagy ideológiai vitánál, a
hatodik faj
gyermeke azt mondja, hogy egyiknek sincs igaza.
Igazság csak azoknál
van, akik összegyűjtenek, és
sohasem
azoknál, akik szétszórnak.
Ezért, ha bárkiről
van szó, nem azt nézzük,
hol lehet ezt az
embert gyűlölni,
megvetni, elítélni - hanem azt,
hogy hol lehet
szeretni.
A legcsúnyább arcon
is találni valami szépet, és minden
idegen,
taszító ellenszenves és "rossz" emberben is van
valami szeretetre
méltó.
Addig kell keresni,
forgatni, nézni a másikat, míg rátalálok a
szép oldalára. Mert
van! Mindenkinek! A hatodik faj
gyermekei
kiábrándultak abból
az évezredes reflexből, amely
mindenkiben
azonnal a sátánt
keresi. Azt, ahol
aljas, ahol téved,
ahol
ostoba, ahol csúnya,
ahol gonosz, ahol
elítélendő, ahol
félelmetes, ahol lenézhető, megvethető - ahol idegen.
Mi másokban az angyalokat keressük.
S meg is találjuk mindenkiben!
A bukott angyalt.
Soha még ennyire
nem volt
rögeszmés és megszólíthatatlan az
ember, mint most,
az utolsó időkben.
Történelme során a
legfélelmetesebb arcát mutatja - az egész földi életet
fenyegeti.
És mégis: sajnálatra méltó.
És szeretni kell,
mert soha még ennyire kevéssé nem tudta,
hogy
mit cselekszik.
Nem tudom, hogyan
alakulnak ki testünkben az örökítő
sejtjeink,
hogyan sűrítik össze
génjeim testem és életem minden jó és rossz
tapasztalatát, mik
azok a kódjelek, amelyek
azt üzenik majd
utódomnak, hogy
"így!" és főleg, hogy "így ne semmiképp, mert ez
tévút, bukás és
szégyen!"... de az biztos, ezek a gének, ezek az
újra- és
újratermelődő örökítő sejtjeim
valahol mást akarnak,
mint én, s
bizonyos értelemben elárulnak engem: én
az elmúlásra
készülök, s minden
más sejtem a
fönnmaradásért küzd,
eszeveszetten küszködik
s egyre reménytelenebb csatát
vív, hogy
ideig-óráig fönntartsa
még ezt a széthullani akaró, idejét
múlt
szervezetemet - miközben örökítő sejtjeim már hittel és
reménnyel
csakis a jövővel
foglalkoznak!... Nem a haldoklóval,
hanem a
születővel!... Nem
azzal, aki itt elmúlik, hanem azzal, aki majd
lesz!... Valamennyi
sejtem reménytelen honvédő háborút folytat a
múlandóság ellen -
génjeim már egy másik, szebb és értelmesebb
életre készülnek.
Müller Péter
történetéből csak egy érdekli
őket: "így igen! Így
pedig soha
többé!" Vagyis a
tapasztalat. A tanulság. A
végső
értelem. Egyébként már
leírtak engem. Nem akarnak
megmenteni.
Csakis azt, ami belőlem majd lesz: az újat.
Így vagyunk mi is, a hatodik faj tagjai.
A múlt minden
keserves tanulságát lepároljuk. Nem nehéz,
mert
ezekben az utolsó
időkben, mint egy operai
fináléban, minden
együtt van és
látható mindabból, amit
az emberiség egész
történelme alatt
képtelen volt elintézni. Az összes kor minden
megoldatlan problémája
itt van a színen, s üvöltve
dalol. Ettől
van ilyen hangzavar. Amit valaha előre láttak: most itt van.
Amit
megjósoltak, megvalósult. Amivel próféták riogattak valaha -
most
éljük. Mert ők még tudták, hogy az emberi történelem nem új
és új
összefüggéstelen fejezetekből áll, hanem egységes
karma-lánc.
A tévé híradóit
mintha Ézsaiás, Jeremiás, az apokalipszis Jánosa
vagy Nostradamus rendeznék.
A legriasztóbb biblikus látomások elevenednek meg előttünk,
olyan
döbbenetes, a
legkisebb részletig menő
hitelességgel, hogy nem
győzünk csodálkozni:
hogyan lehetett ezt látni ennyi
évezreddel
ezelőtt?
Most van minden, egyszerre.
A régen is most van. A hatezer évvel ezelőtt is most van:
amit nem tudtunk
elintézni annyi idő alatt, csak toltuk-toltuk
magunk előtt, az most a körmünkre ég.
S mi mégsem a múltba, nem is a jelenbe, hanem a jövőbe
nézünk.
Ez a dolgunk.
Megmenteni nem az életet - hanem az értelmét.
Megmenteni a szeretetet.
Átvinni, ahogy a
költő mondja, "a szerelmet a
túlsó partra",
amiről fogalmunk
sincs, milyen lesz. Nem tudjuk,
milyen a túlsó
part. Nem készen vár - belőlünk lesz majd. Most érleljük,
ebben a
halálos lebomlásban.
A valódi
"globalizáció" nem
gazdasági, hanem szellemi úton
jön
majd létre.
Ez lesz, a
Vízöntő-kor sötét nyitánya után, a
katartikus, de
fényes kibontakozás.
Fogjuk meg egymás kezét.
De ha nem
sikerül - mert ma ez
is nehéz -, legalább tudjunk
egymásról a sötétben..."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Írj! Hogy tudjam, mit gondolsz Te! ;)