"...A szent és a profán között az a különbség, hogy a szent
odaadja
magát - a profán nem.
A szent tud áldozatot hozni - a profán nem.
A profán megtartja azt, amit a szent odaad.
Megtartja, mert a profán magának él.
Az, hogy mit tart meg; a biztonságát, a vagyonát, az életét,
vagy
a figyelmét, az
áldozatnak csupán a mértékét mutatja, s nem a
lényegét.
Mi, profán, "világi" emberek nem tudunk másokra
figyelni.
Sajnos. Megtartjuk
magunknak... csak magunkra
figyelünk. S mint
később kiderül, magunkra is rosszul.
Görcsbe szorult
marokkal őrizzük azt, akit
úgy hívunk, hogy
"én... én...
Én", és nem tudjuk figyelmünket "megszentelni" -
azaz: nem tudjuk
figyelmünket másoknak adni, másoknak áldozni,
akiket úgy hívunk: "te... te... Te."
Katolikus nyelven ez
így hangzik, és lehetséges, hogy ez
minden
lélektannál és ősi hagyománynál mélyebben fejezi ki a
lényeget.
Ha rá akarsz
döbbenni, milyen zűrzavarban
élünk, elég
visszahallgatni
egy olyan magnót,
amely véletlenül fölvette
mindazt az üres
fecsegést, ami egy társaságban
elhangzott, vagy
éppenséggel azt, amit
a barátoddal beszéltél.
Zaklatott
félmondatok,
elnyelt szavak, félig
kimondott gondolatok,
közbekiáltások, hamis
nevetések; mindenki magát akarta
mondani,
de a másik nem hallgatta
meg, s ezért
vagy túlkiabálta és
hangerővel, erőszakkal
lehengerelte a társait, vagy
fulladtan
elhallgatott, s ha időnként mégis megszólalt, csakis azért
tette,
hogy hallgatása ne
legyen feltűnő - ne érezzék
azt, hogy nem
figyel senkire.
Saját hangod a
leghamisabb: utólag hallod,
hogy szerepet
játszottál, alakoskodtál, félrebeszéltél, nem figyeltél
másokra.
Ha nevettél is,
nem szívből, és még véletlenül se mondtad azt,
amit valóban gondoltál.
És ami a hangfelvételen bizonyára hiányozni fog, az a csönd.
Félünk a csöndtől, mert üres.
Van sűrű,
jelentőségteljes csönd is, de a
mi csöndjeink sivárak
és nyugtalanítók: riasztó fekete lyukak, halott csöndek,
melyeket
gyorsan túlharsogunk, nehogy lelepleződjön az igazság, hogy
semmi
közünk egymáshoz.
Mindenki önmagát szeretné mondani, s hamarosan rádöbben,
hogy nem
hallgatják meg.
Senki sem kíváncsi rá - ahogy ő sem kíváncsi senkire.
S amikor valaki mégis átveszi a szót, szinte hallani, hogy
közben
mindenkinek a saját
gondolatai járnak a
fejében; fél füllel
kifelé hallgat, de közben néma gondolatait mondja befelé;
regényt
lehetne írni azokból
a gondolatokból, melyek olyankor kavarogtak
bennünk, amikor valaki éppen beszélt hozzánk, s elmondta
életének
talán legnagyobb baját.
Azért írom, hogy "talán", mert fontos dolgokról
ritkán beszélünk.
Nehezen jön ki belőlünk, és ritkán, mert tudjuk, hogy nem
érdekel
senkit.
Megszoktuk, hogy ez
így van: mások számára terhes az, ami nekünk
a legfontosabb. Beszélgetéseink felszínesek, szétszórtak, s
hamar
kimerülünk tőlük.
De még ha valaki erőt vesz is magán, s el akarja mondani, ami
a
lelkét nyomja, órák telnek el, amíg a lényegre tér.
A lényeget ugyanis gyakorta ő sem tudja, vagy nem akarja
tudni, s
ezért legfőbb célja
nem az, hogy végre valaki
megértse, hanem
hogy megszabaduljon attól a feszültségtől, ami a lelkét
nyomja.
Ha rászántad magad a
figyelemre, készülj fel rá, hogy ez roppant
időrabló
áldozat: az elfulladt
lelkekből árad az
évek óta
fölhalmozott érzések
és gondolatok mérhetetlen tömege. Mintha el
nem olvasott levelek
ezreit zúdítaná rád: ömlik, ömlik
a szó,
nemcsak a baj,
hanem annak legkisebb részlete is,
az is, ami
normális
körülmények között elhanyagolható és
teljesen
lényegtelen. A "végre
szóhoz juthatok én
is!" kirobbanó
szabadságában egy egész
életregény ömlik eléd;
kiszabadul a
szellem a palackból,
s most elmondja, elújságolja,
elpanaszolja
végre mindazt, amiről
eddig hallgatott, mert
nem figyelt rá
senki.
Gyakran csak az a fontos, hogy beszélhessen.
Elég, ha csak bólogatsz.
Végre kijön belőle
minden, megszabadul a feszültségtől, s
hálás
lesz, pedig nem szóltál semmit.
Vannak trükkös
"álfigyelők" - ezek
csak hümmögnek ilyenkor,
bólogatnak, s közben egészen máson jár az eszük.
A beszélő ember
magánya és kétségbeesése néha olyan nagy, hogy
nem is fontos neki, hogy valóban figyelj rá.
Elég, ha csak hallgatod.
Elég, ha csak csöndben vagy, s úgy teszel, mintha
hallgatnád.
Kimondatlanul belemegy
a szánalmas megalkuvásba: nem
kell, hogy
figyelj rá, csak hallgasd végig.
Csak ne szólj bele!
Az se baj, ha alig
észrevehetően, egy picikét
elszunyókálsz
közben.
Ilyenkor az történik,
hogy elmondja végtelen hosszú
monológját,
melyet még azzal
sem tudsz megtörni, ha finoman
jelzed, hogy
szükségre kell menned.
Csak mondja, mondja a magáét,
s amikor
belefárad - jóval
később, mint te -, anélkül
hogy szólnál egy
szót, felelnél vagy mondanál neki valamit, váratlanul
elköszön és
elmegy.
És nemsokára meglepve
hallod vissza valakitől: úgy érezte,
hogy
"nagyon jól beszélgettetek". Hogy
"régóta nem beszélgetett
valakivel ilyen bensőségesen".
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Írj! Hogy tudjam, mit gondolsz Te! ;)