2011. december 18., vasárnap

Senki sem kíváncsi...

"...A szent  és a  profán között az a különbség, hogy a szent odaadja
magát - a profán nem.

A szent tud áldozatot hozni - a profán nem.

A profán megtartja azt, amit a szent odaad.

Megtartja, mert a profán magának él.

Az, hogy mit tart meg; a biztonságát, a vagyonát, az életét, vagy
a figyelmét,  az áldozatnak  csupán a  mértékét mutatja,  s nem a
lényegét.

Mi, profán, "világi" emberek nem tudunk másokra figyelni.

Sajnos. Megtartjuk  magunknak... csak  magunkra figyelünk. S mint
később kiderül, magunkra is rosszul.

Görcsbe szorult  marokkal őrizzük  azt,  akit  úgy  hívunk,  hogy
"én... én...  Én", és  nem tudjuk  figyelmünket "megszentelni"  -
azaz: nem  tudjuk figyelmünket  másoknak adni,  másoknak áldozni,
akiket úgy hívunk: "te... te... Te."

Katolikus nyelven  ez így  hangzik, és lehetséges, hogy ez minden
lélektannál és ősi hagyománynál mélyebben fejezi ki a lényeget.

Ha     akarsz  döbbenni,   milyen   zűrzavarban   élünk,   elég
visszahallgatni  egy  olyan  magnót,  amely  véletlenül  fölvette
mindazt az  üres fecsegést,  ami egy társaságban elhangzott, vagy
éppenséggel  azt,   amit  a   barátoddal   beszéltél.   Zaklatott
félmondatok,  elnyelt   szavak,   félig   kimondott   gondolatok,
közbekiáltások, hamis  nevetések; mindenki  magát akarta mondani,
de a  másik nem  hallgatta  meg,  s  ezért  vagy  túlkiabálta  és
hangerővel, erőszakkal  lehengerelte a  társait,  vagy  fulladtan
elhallgatott, s ha időnként mégis megszólalt, csakis azért tette,
hogy hallgatása  ne legyen  feltűnő -  ne érezzék  azt, hogy  nem
figyel senkire.

Saját  hangod   a  leghamisabb:   utólag  hallod,  hogy  szerepet
játszottál, alakoskodtál, félrebeszéltél, nem figyeltél másokra.

Ha nevettél  is, nem  szívből, és  még véletlenül se mondtad azt,
amit valóban gondoltál.

És ami a hangfelvételen bizonyára hiányozni fog, az a csönd.

Félünk a csöndtől, mert üres.

Van sűrű,  jelentőségteljes csönd  is, de a mi csöndjeink sivárak
és nyugtalanítók: riasztó fekete lyukak, halott csöndek, melyeket
gyorsan túlharsogunk, nehogy lelepleződjön az igazság, hogy semmi
közünk egymáshoz.

Mindenki önmagát szeretné mondani, s hamarosan rádöbben, hogy nem
hallgatják meg.

Senki sem kíváncsi rá - ahogy ő sem kíváncsi senkire.

S amikor valaki mégis átveszi a szót, szinte hallani, hogy közben
mindenkinek a  saját gondolatai  járnak  a  fejében;  fél  füllel
kifelé hallgat, de közben néma gondolatait mondja befelé; regényt
lehetne írni  azokból a gondolatokból, melyek olyankor kavarogtak
bennünk, amikor valaki éppen beszélt hozzánk, s elmondta életének
talán legnagyobb baját.

Azért írom, hogy "talán", mert fontos dolgokról ritkán beszélünk.

Nehezen jön ki belőlünk, és ritkán, mert tudjuk, hogy nem érdekel
senkit.

Megszoktuk, hogy  ez így van: mások számára terhes az, ami nekünk
a legfontosabb. Beszélgetéseink felszínesek, szétszórtak, s hamar
kimerülünk tőlük.

De még  ha valaki  erőt vesz is magán, s el akarja mondani, ami a
lelkét nyomja, órák telnek el, amíg a lényegre tér.

A lényeget ugyanis gyakorta ő sem tudja, vagy nem akarja tudni, s
ezért legfőbb  célja nem  az, hogy  végre valaki  megértse, hanem
hogy megszabaduljon attól a feszültségtől, ami a lelkét nyomja.

Ha rászántad  magad a figyelemre, készülj fel rá, hogy ez roppant
időrabló  áldozat:  az  elfulladt  lelkekből  árad  az  évek  óta
fölhalmozott érzések  és gondolatok mérhetetlen tömege. Mintha el
nem olvasott  levelek ezreit  zúdítaná rád:  ömlik, ömlik  a szó,
nemcsak a  baj, hanem  annak legkisebb  részlete is,  az is,  ami
normális   körülmények    között   elhanyagolható   és   teljesen
lényegtelen.  A   "végre  szóhoz   juthatok  én   is!"  kirobbanó
szabadságában egy  egész  életregény  ömlik  eléd;  kiszabadul  a
szellem a  palackból, s  most elmondja, elújságolja, elpanaszolja
végre mindazt,  amiről eddig  hallgatott,  mert  nem  figyelt 
senki.

Gyakran csak az a fontos, hogy beszélhessen.

Elég, ha csak bólogatsz.

Végre kijön  belőle minden,  megszabadul a feszültségtől, s hálás
lesz, pedig nem szóltál semmit.

Vannak trükkös  "álfigyelők"  -  ezek  csak  hümmögnek  ilyenkor,
bólogatnak, s közben egészen máson jár az eszük.

A beszélő  ember magánya  és kétségbeesése  néha olyan nagy, hogy
nem is fontos neki, hogy valóban figyelj rá.

Elég, ha csak hallgatod.

Elég, ha csak csöndben vagy, s úgy teszel, mintha hallgatnád.

Kimondatlanul belemegy  a szánalmas  megalkuvásba: nem kell, hogy
figyelj rá, csak hallgasd végig.

Csak ne szólj bele!

Az se  baj, ha  alig  észrevehetően,  egy  picikét  elszunyókálsz
közben.

Ilyenkor az  történik, hogy  elmondja végtelen hosszú monológját,
melyet még  azzal sem  tudsz megtörni,  ha finoman  jelzed,  hogy
szükségre kell  menned. Csak  mondja, mondja  a magáét,  s amikor
belefárad -  jóval később,  mint te  -, anélkül  hogy szólnál egy
szót, felelnél vagy mondanál neki valamit, váratlanul elköszön és
elmegy.

És nemsokára  meglepve hallod  vissza valakitől: úgy érezte, hogy
"nagyon  jól   beszélgettetek".  Hogy  "régóta  nem  beszélgetett
valakivel ilyen bensőségesen".

Újabban ezt  a jelenséget  "elidegenedésnek" nevezik..." 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Írj! Hogy tudjam, mit gondolsz Te! ;)